A kutatásban 902 szülőt kérdeztek 0-4 éves gyerekeik szokásairól, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban és Ausztráliában. Megállapították, hogy a kicsik egy része már négy hónapos korában színlelős játékba kezdett, míg mintegy felük 12 hónapos korukra már képes volt színlelni. A mintában szereplő gyerekek fele 13 hónapos korára már fel is ismerte a színlelést, írja a Science Alert.
„Eredményeink rávilágítanak arra, hogy a színlelés egy összetett folyamat, amely már nagyon korán elkezdődik, és segíti a kognitív és szociális készségek fejlődését” – mondta Elena Hoicka, a Bristoli Egyetem pedagógiai pszichológusa. „A színlelés kulcsfontosságú szerepet játszik a gyermekek tanulásában, kreativitásában, barátkozásában és a többi ember megértésében.” A szakember hozzátette, hogy a színleléshez számos negatív konnotációt kötünk, ám nagyon is fontos szerepe van a fent felsorolt képességek kialakulásához.
A színlelés egyre kifinomultabbá válik, ahogy a gyerekek idősebbek lesznek. Hoicka és társszerzője, az Oxfordi Egyetem klinikai pszichológusa, Eloise Prouten arról számolt be, hogy a színlelés, tettetés a testtel kezdődik (például alvást színlelve), majd átmegy gesztusokba és cselekvésekbe (például fogmosás ujjal), végül pedig tárgyak helyettesítésébe (például egy banán telefonként való használata). Kétéves korukra a gyerekek általában már absztraktabb gondolatokat is hozzáadnak, állapították meg a kutatók. Ebben a szakaszban a gyerekek úgy tehetnek, mintha olyasmit csinálnának, amiben nincs tapasztalatuk, például rakétával repülnek.
Hároméves kor környékén aztán megkezdődik a környezetükben élő személyek vagy a kedvenc mesekarakterek imitációja, de ilyenkor jelenik meg a képzeletbeli barátok kitalálása is. Ez a gyerekek nyelvi fejlődésével válik lehetségessé, csakúgy, mint az, hogy kiszínezzenek bizonyos történéseket. „Mivel a nyelvi készségeik is fejlődnek, ez segíthet nekik abban, hogy új módon színleljenek, és eközben bonyolult történeteket is létrehozhatnak” – mondja Hoicka.
A kutatók összesen 18 különböző színleléstípust tudtak azonosítani a vizsgált kisgyerekeknél.
A kutatás a Cognitive Development című folyóiratban jelent meg.