Család

Új kibercsalási módszerre figyelmeztet az MNB – hamis jegybanki ügyfél-elégedettségi kérdőívvel támadnak a csalók

A kibercsalók a jegybank nevében hamis ügyfél-elégedettségi kérdőívet töltetnek ki telefonon az ügyfelekkel.
2025. Március 06.
(Kép forrása: Getty Images)

(Kép forrása: Getty Images)

Ahogy arról mi is írtunk, a napokban egy online vásárlásokhoz kapcsolódó csalástípusra hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB), most pedig új kibercsalási módszert azonosított: ennek során a bűnözők a jegybank nevében hamis ügyfél-elégedettségi kérdőívet töltetnek ki telefonon az ügyfelekkel, megtudakolva bankjuk nevét és e-mailes elérhetőségüket.

Ezt követően immár a bank nevében jelentkezve a csalók telefonon vagy internetes kémprogramok letöltetése révén szerzik meg az érintett fogyasztók bizalmas banki azonosítóit és lopják el pénzüket – közölte az MNB az MTI-vel csütörtökön, hangsúlyozva, hogy az MNB nem végez semmiféle ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést az ügyfelek között.

Az MNB feljelentést tesz az újabb kibercsalók ellen és minden kommunikációs csatornán figyelmezteti a lakosságot.

A jegybank közölte: új kibercsalási módszerről értesültek az elmúlt napokban, a jegybank nevében keresték meg telefonon az ügyfeleket, azt állítva, hogy a hazai bankokra vonatkozó ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést végeznek. A beszélgetés során az adott ügyfelektől megtudakolták azok számlavezető hitelintézeteinek nevét, illetve rögzítették e-mailes elérhetőségüket is. Az állítólagos “felmérés” után az érintett ügyfelek egy része olyan adathalász e-mailt kapott az MNB nevében, amelynek mellékelt hivatkozását (linkjét) megnyitva a csalók számára számítógépéhez távoli hozzáférést biztosító alkalmazás (ez lehet AnyDesk vagy egyéb program is) töltődött le. Más ügyfeleket saját bankjuk nevében hívtak fel a kiberbűnözők, és – a korábban megismert csalási mintázattal azonos módon – arról értesítették, hogy gyanús tranzakciókat látnak bankszámláján. A csalók ezekre hivatkozva és “banki segítséget” ajánlva próbálták megtudni az adott fogyasztók bizalmas banki azonosítóit, belépési jelszavait.

Felhívták a figyelmet, hogy az MNB nem végez semmiféle ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést az ügyfelek között, a kiberbűnözők a jegybank nevének ismertségével élnek vissza. A kereskedelmi bankok soha semmilyen kommunikációs csatornán (sem telefonon, sem e-mailben vagy sms-ben) nem kérik el az ügyfelek bizalmas azonosítóit és nem töltetnek le azok gépére “vírusírtó” alkalmazásokat, vagyis a valóságban kémprogramokat.

Az MNB folyamatosan tájékoztat a Pénzügyi Navigátor oldalán, illetve a Kiberpajzs.hu oldalain a kibercsalások típusairól, jellemzőiről.

Forrás: MTI