
Fotó: Getty Images
A netes vásárlás rendkívüli módon megkönnyíti az életünket – de ha kamasz gyereked van, az ő netes vásárlásai okozhatnak némi fejfájást. Ha nálatok is megy már, hogy ő kiválasztja, te meg jóváhagyod a fizetést, akkor itt az idő, hogy ezen a téren egy kis tudatosságot taníts neki. Ha már sokat beszélgettetek az online vásárlásról, az szuper, de valószínűleg így is tud még újat mondani Venk László e-kereskedelmi szakértő, aki a tinédzserek online vásárlásával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról mesélt a Gyerekszoba.hu-nak.
Influenszerek hálójában
Egyre több tinédzser, sőt, már fiatalabb gyerek dönt önállóan arról, mit rendel az interneten. Ezért nagyon fontos, hogy tudatosítsuk bennük egyrészt a biztonsággal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat online vásárlás esetén, másrészt azt, hogy mi alapján érdemes választani, hogyan érdemes dönteni, hogyan lehet jó döntést hozni, és megtalálni a legjobb termékeket. Mert bizony a kamaszok számára a legjobb termék sokszor nagyon nem ugyanazt jelenti, mint nekünk, felnőtteknek.
„A kamaszok vásárlási döntéseinek motorja az influenszerek világa, amely a fiatalok számára sokkal hitelesebbnek tűnik, mint a hagyományos reklám – magyarázza Venk László. – Ők sokszor nem bannerek vagy tévéreklámok alapján döntenek, hanem kedvenc influenszereik ajánlásaira hallgatnak. Egy TikTok-trend, egy YouTube-videó vagy egy Instagram story sokkal nagyobb hatással van rájuk, mint egy klasszikus reklámkampány. A fiatal vásárló gyakran nem a legjobb ár vagy a legpraktikusabb megoldás alapján választ, hanem az számít neki, hogy ki ajánlja a terméket, és mennyire tud azonosulni az adott influenszerrel.”

Venk László e-kereskedelni szakértő
Reklám vagy ajánlás?
Persze az, hogy egy influenszer ajánl egy terméket, nem jelenti feltétlenül azt, hogy ő maga hisz az adott termékben, és valóban a mindennapjaiban használja azt – hiszen az influenszerek gyakran egy-egy reklámkampány részei. Hogyan segíthetsz szülőként megérteni a gyereknek, hogy mi a különbség egy valóban őszinte ajánlás és egy szponzorált tartalom között?
„Tapasztalataink szerint a fiatalabb korosztály ezt gyakran ösztönösen megérti, sokszor felismerik és kifejezetten kerülik a jól láthatóan szponzorált tartalmakat – mondja az e-kereskedelmi szakértő. – Az influenszerhatás viszont erős, egy-egy kiemelkedő nézettséggel bíró influenszer nagyon nagy befolyással lehet a fiatalokra, ez ellen nehéz bármit is tenni. Érdemes bízni a tinik egészséges ösztöneiben, hogy az őszinte, hiteles és lelkes tartalmakat jobban befogadják. De mindenképp jó, ha beszélgetünk is velük ezekről.” Szakértőnk ehhez az alábbi tippeket javasolja:
- Kérdezzük meg, mi tetszik a gyereknek az adott influenszerben, és próbáljuk megérteni – valóban figyeljünk oda rá.
- Kipróbálhatjuk a „reklám-nyomozás” játékot: közösen nézzük meg a tartalmat, van-e #ad, #sponsored jelölés, mennyire tűnik saját véleménynek.
- Elmagyarázhatjuk, szerintünk mi a jelentése a reklámoknak, és kérdezzük meg a gyerek véleményét is.
- Beszélgessünk arról, vajon a választott termék valóban illik-e a gyerek stílusához, vagy csak a rajongás tárgyához kapcsolódik.

Fotó: Freepik.com
Szülői kontroll
A gyerekeket első körben az fogja meg, ha egy terméket érdekes, rövid, vizuálisan könnyen befogadható infó kíséretében látják. És már vásárolnának is, nem igazán szempont a vásárlás biztonságossága, a fizetés átláthatósága, a visszaküldés lehetősége. Fontos lenne erről is beszélni velük, hogy tudják: nagyon nem mindegy, hol vásárolnak online. Venk László szerint az alábbi szabályokat érdemes alkalmazni mindezzel kapcsolatban:
- Jó, ha van egy előre rögzített keret, havi vagy heti költési limit.
- Hasznos a megosztott fiók vagy közös e-mail értesítés, így minden vásárlásról érkezik a szülőhöz visszaigazolás.
- Keressük meg a számunkra legszimpatikusabb banki megoldásokat: ifjúsági kártyát, junior számlát, amelyekről a szülő valós idejű értesítést kap.
- Bár a bankkártyás fizetés egyre népszerűbb és biztonságosabb, mégis óvatosságból – főleg nagyobb értékű terméknél – érdemes eleinte utánvéttel fizetni, hogy csökkentsük a kockázatokat.
Érdemes megtanítani, hogyan lehet megismerni, hogy egy webáruház mennyire megbízható.
Egyébként is egyre nagyobb szerepe van a valós vásárlói értékeléseknek, ezt érdemes erősíteni a fiatalabb korosztályban, illetve megmutatni nekik egy-egy webshop esetén, mik azok a gyanús jelek, amik arra utalhatnak, hogy nem tisztességes kereskedőről van szó.
Vigyázat, adathalászat!
Fontos alaposan foglalkozni a netes biztonsággal a vásárlásokkal kapcsolatban. „Az adathalászat egyre nagyobb veszély és egyre kifinomultabb módszerek léteznek erre. Tanítsuk meg a kamaszokat arra, hogy telefonon, e-mailben semmilyen banki vagy személyes adatot nem adunk meg! Érdemes a bankkártyaköltési limiteket is beállítani. Fontos elmondani, hogy ha mégis valamilyen gyanús tevékenységet észlelnek, azonnal szóljanak, hogy tudjunk intézkedni, ez nem szégyen, vagy titkolnivaló, hiszen velünk is megtörténhet! Mondjuk el nekik, hogy ha e-mailben, vagy SMS-ben valamilyen hirdetést kapunk, érdemes a hirdető weboldalt, email-címet megnézni, abból sokszor kiderül a hamisság és megtévesztés.”
Kérdezd meg!
Hogy ne csak a „jóváhagyó gomb” legyél a fizetésnél, az alábbi kérdéseket érdemes a vásárlás véglegesítése előtt feltenni a gyereknek a szakértő szerint:
– Miért pont ezt a terméket választottad?
– Néztél más árakat vagy márkákat is?
– Tudod, mennyi a szállítási és visszaküldési díj?
– Meddig tart, mire megérkezik?
Digitális zsebpénz
Ha a gyerek bakkártyára kapja a zsebpénzét, nehezebb számára átlátni, megérezni, hogyan, hová költi el a pénzét. „A lényeg, hogy a pénz és az online vásárlás ne tiltott zóna legyen, hanem gyakorlati lecke a felelős pénzkezelésről. Az ifjúsági bankkártya vagy prepaid kártya használata esetén tanítsuk meg rá, hogy figyelje, ellenőrizze az egyenleget és a tranzakciókat.
Hasznos lehet a költségnapló vezetése, ez lehet egy egyszerű app vagy akár egy füzet, ahová felírja a vásárlásait, költéseit. Fontos a tapasztalati tanulás: engedjük neki, hogy kisebb összegű vásárlásokat saját döntés alapján végezzen, majd közös értékeljük ezeket, mi volt jó, mi nem működött, hol volt nehézség. És nagyon fontosak a keretek: legyen a gyerek számára egy megadott költségkeret, hogy az óvatos gazdálkodást is megtanulja.”