A Toronto Egyetem Oktatási Tanulmányok Intézetének (OISE) kutatói szerint a megfigyeléseik figyelemre méltóak, mivel a gyermek média nagy része – a könyvektől a filmeken át a videojátékokig – ember-jellegű, ám mégis állathős karaktereket használ.
Sok gyermek azonban nem tud, vagy nem akar azonosulni ezekkel a szereplőkkel, kevésbé hajlamosak átültetni mindennapi életükbe a tanulságokat és társadalmi üzeneteket a történetekről is.
“A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a gyerekek könnyebben alkalmazzák a tudást a reális történetektől” – mondta Dr. Patricia Ganea, a korai kognitív fejlődés professzora, a kutatás vezetője. “Összességében a gyerekek nagyobb mértékben raktározzák el a történet erkölcsi vonatkozásait ha a szereplők emberek.”
Ganea szerint a tanulmány megállapításai rávilágítanak arra is, hogy a könyvek azonnali hatást gyakorolhatnak a gyermekek társadalmi viselkedésére.
“Azok a könyvek, amelyekkel a gyerekek könnyedén azonosulnak, növelhetik a képességüket arra, hogy a történet tanulságait a mindennapi életükre alkalmazzák” – mondta. “Fontos, hogy a nevelők és a szülők is körültekintően válasszanak, hiszen a cél a valós tudás és a helyes társadalmi viselkedés tanítása a történetek, könyvek segítségével.”
A szülők különösen fontos szerepet játszhatnak a gyermek fejlődésében, ők magyarázzák meg ugyanis a történet egyes részeit és segítenek rávilágítani is a mese és a saját életük közötti hasonlóságokra – tette hozzá Nicole Larsen, aki Ganeával dolgozott a kutatásban.
A tanulmány a Developmental Science- ben jelent meg.
Forrás: Torontói Egyetem
Ez is érdekelhet: