A csecsemők születésük pillanatától érzékszervi információk özönét tapasztalják meg. „Az arcok az egyik legfontosabb vizuális jelzés, amelyet a csecsemők az első hónapban megtanulnak” – mondta Arnaud Leleu, a Burgundi Egyetem idegtudósa.
A kutatók szerint az újszülöttek jobban tudják kategorizálni az arcokat, ha a vizuális képet hang kíséri. Az is bizonyítást nyert, hogy a csecsemők a szaglást is használhatják: a Child Development című szaklapban nemrégiben megjelent tanulmányában Leleu és munkatársai megállapították, hogy a csecsemők arcérzékelését segíti az anya testszaga, a szaglás hatása a csecsemők növekedésével azonban csökken.
A kutatócsoport elektorenkefalográfiával 50 négy és 12 hónapos kor közötti csecsemő agyi aktivitását rögzítette, miközben a babák másodpercenként hat képből álló képfolyamot néztek. Minden hatodik kép egy emberi arc volt, a többi pedig állat vagy tárgy. A kutatók arra számítottak, hogy ha a csecsemők különös figyelmet szentelnek az arcoknak, akkor a vizuális feldolgozásban részt vevő agyi régiók fölött elhelyezett elektródákból másodpercenként egyszeri aktivitási kiugrást – úgynevezett arcszelektív választ – fognak érzékelni a megjelenésüknek megfelelően. A csecsemőknek tiszta és az anyjuk testszagával átitatott pólókat is adtak.
Összességében az arcszelektív válaszok erőssége és összetettsége az életkor előrehaladtával nőtt. A kutatócsoport azonban azt is megállapította, hogy az anya illata a legfiatalabb csecsemőknél fokozta az arcokra adott válaszokat, és megfigyelte, hogy ez a hatás fokozatosan csökkent az idősebb csecsemőknél. „Ez azt jelentheti, hogy a fiatal csecsemők jobban támaszkodnak az anya illatára, mert még mindig fejlődik az a képességük, hogy az arcokat pusztán a látás segítségével azonosítsák” – mondja Tessa Dekker, a University College London kutatója. A vizuális képességek köztudottan rosszak születéskor, míg a szaglás viszonylag korán kifejlődik.
Az eredmények rávilágítanak a multiszenzoros stimuláció fontosságára a korai életkorban. „Ahhoz, hogy a csecsemők fejlődését segítsük, minden érzékszervet használniuk kell” – mondja Leleu. „Az, ahogyan az érzékszerveinkkel elkezdjük felismerni a dolgokat, az az építőköve a fogalmak, a nyelv és az emlékezet fejlődésének”.