
Kép: Getty Images
Házimunkát végezni mindig egyedül, nem túl kellemes elfoglaltság, ám együtt teljesen más színezetet kap. Ma már nem is kérdés, hogy egy jól funkcionáló családban nem egyszemélyes feladat a mosogatás, teregetés, takarítás vagy főzés. És a feladatokba bizony érdemes bevonni a legkisebbeket is, alsó korhatár gyakorlatilag nincs is.
A nyugati kultúrában ha házimunkáról van szó hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy az nem egy kisgyerek dolga, ezért mentesítjük minden feladat alól. Aztán ahogy a gyerek nő, csodálkozunk, hogy nem száll be a teendőkbe és hirtelen elvárjuk tőle, hogy vegye ki a részét. A konfliktus garantált: a szülő kér, parancsol, utasít, fenyegetőzik, esetleg jutalmaz. De ekkor már késő. Más kultúrákban, épp ellenkezőleg járnak el a szülők, már az épp hogy csak járni tudó kicsiktől is kérnek apró feladatokat, így idővel, lassan mindenki beletanul a ház körüli teendőkbe. Már egy kétéves is képes bevinni a postát, segíteni a megterítésben, bepakolni a szennyes ruhát a mosógépbe. Amellett, hogy segít (és persze sokszor inkább hátráltat, hiszen jóval lassabban és kevésbé hatékonyan végzi el a teendőket), komoly érvek szólnak amellett, hogy már korán érdemes bevonni a gyerekeket az otthoni teendőkbe.
A Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics című folyóiratban közzétett egyik tanulmányban közel tízezer 2010-ben és 2011-ben óvodába lépő gyermek szüleit kérdezték meg arról, hogy zajlik náluk a házimunka elvégzése. Három évvel később kutatók megkérdezték ugyanazokat a családokat, de most már az akkor harmadik osztályba lépő gyerekeket faggatták. Kiderült, hogy azok a gyerekek, akik több házimunkát végeztek óvodás korukban, szignifikánsan jobban teljesítettek a tanulásban, jobban alakultak a kortárskapcsolataik és általában is elégedettebbek voltak, írja a Psychologytoday cikke.
Egy másik, az Australian Occupational Therapy Journal című folyóiratban közzétett tanulmányban több mint 200, 5 és 13 év közötti gyermek szülei töltöttek ki kérdőíveket gyermekeik háztartási feladatokban való részvételéről. Azok a gyerekek, akik több háztartási munkában vettek részt, jobb munkamemóriával és jobb gátló kontrollal rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy képesek voltak az önszabályozásra és arra, hogy megfelelő döntést hozzanak egy adott helyzetben.
A bizonyítékok meglehetősen egyértelműek: a házimunka jót tesz a gyerekeknek. Nem egyszerűen arról van szó, hogy feladata lesz és megtanulja, hogy azt bizony akkor is el kell végezni, ha éppen máshoz nagyobb kedve lenne. Jót tesz az önbizalmának, a fegyelemnek, az önszabályozásnak, megtanulja kezelni és beosztani az időt, fejlődik a problémamegoldó képessége és a finommotorikája is.
De nagyon sokat számít a gyerek kognitív fejlődése során is, különösen a végrehajtó funkciók területén (munkamemória, az információk kezelésének képessége, a feladatra való összpontosítás, a késleltetés, a fókusz átvitelének képessége a feladatok között).
Ezek a képességek pedig az élet számos területén rendkívül hasznosak és nem nehéz észrevenni, hogy a tanuláshoz is milyen jól jönnek.