Baba

Mikor milyen mesét olvassunk a gyereknek?

A meseolvasás nincs életkorhoz kötve, akármilyen pici babának is mesélhetünk. Életkoronként azonban eltérő, hogy milyen mese való a gyerekeknek. Nézzük meg életkori bontásban milyen mesét olvassunk.
2020. Március 23.
Mikor milyen mesét olvassunk a gyereknek? (fotó: Getty Images)

Nem lehet elég korán elkezdeni a meseolvasást, akár már az újszülöttnek is olvashatunk vagy fejből mesélhetünk. Életkoronként azonban mást és más érdemes olvasni, egész egyszerűen azért, mert másként látja a világot és benne magát egy 2 és 5 éves.

A mese nem csak remek elfoglaltság, hanem számtalan dologban segíti a fejlődést is: gazdagítja a szókincset, empátiára tanít, ellazít, segít feldolgozni a napi történéseket.

Most nézzük meg életkori bontásban, hogy milyen típusú mesét érdemes választanunk.

Olvasás egy évnél fiatalabb csecsemő számára

Nem a tartalom, hanem a zeneiség, a ritmus a fontos ebben az életkorban, ezért akármit olvashatunk, akár nagyobbaknak szóló könyveket is. Segíti őket felfedezni a nyelv ritmusát. Nagyon jó választás ebben az életkorban ha verseket, mondókákat mondunk.

Nagyjából 6-12 hónapos kor között kezdenek el érdeklődni a gyerekek a könyvek, mint tárgyak iránt. Szeretik megvizsgálni, manipulálni vele. Érdemes ilyenkor zörgős, színes, érdekes textúrájú könyveket beszerezni. Ne csodálkozzunk, ha éppen csak annyira érdekel egy ekkora babát a könyve, hogy kikapja a kezünkből és a szájába veszi, ez teljesen rendben van ebben az életkorban.

Ebben az életkorban érdemes olyan könyvekkel megismertetni a gyereket, amelyekben egy képhez egy szó tartozik, segíti őket a első szavak megtanulásában.

Olvasás egyéveseknek

Maradjanak a mondókák, versek, de már jöhetnek a könnyen lapozható, keménytáblás leporellók, legyenek színesek, és tartalmazzanak képeket. Itt már kialakulhat egyfajta párbeszéd az olvasó és a mesehallgató között: Hol van a piros léggömb? A baba pedig rámutat. Nagy örömöt okoz olyan tárgyak, állatok felismerése, amelyek már ismer. Természetesen a mindennapos mesehallgatás folyamatosan jótékony hatással van a szókincs gazdagodására, a képzetek kialakulására, az auditív memóriára.

Olvasás kétévesnek

Már szeretik a gyerekek ebben az életkorban azokat a meséket, történeteket, amelyek ismerős dolgokat írnak le, pl. a parkba járást vagy az esti lefekvést. Szeretik ugyanazt a mesét hallgatni, akár napokon át, akár egymás után többször is. Érdemes az ismerős részeknél meg-megállni és bátorítani arra, hogy folytassa ő a történetet, amit már jól ismer.

Olvasás hároméveseknek

Ebben az életkorban is folytassuk a versek olvasását, illetve a láncmesék korszaka ez. Ezekben a mesékben a mondatok ritmikusan ismétlődnek. Maradjanak továbbra is az állatmesék. Már olyan mesékre van szükség, amely párbeszédes, a ritmikus elemek mellett szófordulatok is megjelennek. Egy háromévesnek már lehetnek kedvenc könyvei.

Ebben az életkorban a könyvek, mesék, történetek már a problémamegoldásban is segítenek.

Olvasás négy-öt éves gyermekeknek

Maradnak az állatmesék és a láncmesék, de már megjelennek a novellamesék is. A ritmus, az ismétlés továbbra is fontos. Ekkor kezdődik a nagy mesekorszak, ami azt jelenti, hogy egyre inkább képes különbséget tenni képzelet és valóság között, de már nem téveszti össze magát a főhőssel.

Olvasás hatéves és annál idősebb gyerekeknek

A bonyolultabb cselekményű és hosszabb terjedelmű mesék korszaka ez, és az ún. tündérmesékké. Már egészen szövevényesek a történetek, sok szereplősek.

Ha a gyermek már tanul olvasni, vagy akár akkor is ha már tud, ne hagyjuk abba a hangos olvasást. A mesekorszak még évekig eltart és ez idő alatt is a legtöbb gyerek igényli, hogy olvassanak neki mesét.

Amikor egy gyerek olvasni tanul, akkor az egyszerűbb történeteket részesíti előnyben, mert azokat képes elolvasni, de nem elégíti ki az intellektuális oldalát. Tehát továbbra is szüksége van arra, hogy olvassanak neki.

Amikor már önmagának olvas, akkor se vesszenek ki a könyvek, a történetek az életünkből. Beszéljük meg, hogy mit olvas, vitassuk meg a cselekményt. Tartsuk fent az örömöt, amelyet az olvasás jelent.

(via)