Mint Murányi István, a magyar mosószer iparági szövetség, a http://kozmos.hu/ főtitkára elmondta, a leggyakoribb választási módszer az egységár koncepciója. Azaz, ha valamit tömegre értékesítünk, úgy tudjuk összehasonlítani, hogy nem a fogyasztói árát, hanem egy adott egységre vetített árát nézzük (például Ft/kg vagy Ft/liter). Ezzel azonban az a probléma, hogy az innováció hatására a mosószerek nagyon változatosak lettek, így ez alapján nem lehet összevetni például egy zacskós mosóport a gélkapszulákkal.
Ezért sokkal megbízhatóbb módszer az úgynevezett átlagmosás koncepciója. Ennek lényege, hogy minden mosószeren fel kell tüntetni, hogy a termék hány darab átlagmosásra (4,5 kg, közepes szennyezettségű ruha, közepes vízkeménység mellett) elegendő. Ezt az ábrát azonban viszonylag kevesen ismerik, így nem használják a vásárláskor sem.
Az ár-érték arány a legfontosabb
A KOZMOS épp ezért felkérte Gfk Hungáriát, hogy végezzen el egy kutatást a magyar háziasszonyok mosószer-vásárlási szokásairól. Mint Földvári Andrea, a Gfk Hungária kutatásvezetője elmondta, a vásárlói döntéseket a kutatás eredményei alapján az ár-érték arány befolyásolja leginkább. A gazdaságosság tehát nagyon fontos, ennek ellenére a háziasszonyok nagy része az egységárat nézi és nem nagyon számolnak utána, hogy melyik termékkel is jönnek ki jobban. A termékeken feltüntetett, átlagmosás mennyiségét jelző ikon pedig szinte semennyi figyelmet sem kapott.
A fogyasztói viselkedést befolyásoló tényezők feltárása során kiderült, hogy a kiszerelés típusokat hamar beazonosították (nem mindegy, hogy autóval vagy gyalog érkezett a vásárló, illetve mi fogyott ki otthon). Ezt követően saját szokásaikból kiindulva megnézték a már ismert termékeket, amelyeken megkeresték a főbb információkat (például fehér vagy színes), az illatvariánst, és már ki is választották a terméket. Mint Földvári Andrea kihangsúlyozta, mindeközben az ár folyamatosan szerepelt a figyelemben. Azaz a legfontosabb szempont a választásnál a megfelelő ár-érték arány: a lehető legtisztább ruhákat a lehető legjobb áron.
Korrekt összehasonlítás
A kutatás eredményei alapján Murányi István, a KOZMOS főtitkára kifejtette: van a fogyasztók részéről egy olyan igény, hogy korrekten és egyszerűen tudják a mosószereket összehasonlítani, ám ez jelenleg nem valósul meg. A szervezet ezért azt szeretné, ha az összehasonlítás alapja a mosásszám lenne.
Bár ma még csak önkéntes opció, de több helyen feltüntetik már a kereskedelemben a mosásszámon alapuló egységárat is. Ennek elterjedése lenne a fő cél.