Baba

Korai fejlesztés: igen vagy nem?

Megkérdeztük a véleményeteket a korai fejlesztésről. Vajon káros vagy hasznos?
2013. Június 27.

Pró: Doman-módszer: csak az előnyeit tapasztaltuk

Négygyermekes anyaként a Doman-módszert és a többnyelvű nevelést alkalmazom gyermekeimnél. A legnagyobb 7 hónapos volt, amikor elkezdtük. Különórákra nem jártunk, én foglalkozom velük. A Doman-módszer napi háromszor öt percet jelent, a többnyelvű nevelés mellett pedig éljük az életünket, csak más nyelven beszélünk. A hétéves fiam a következő készségeket szerezte meg: értő olvasás több nyelven, magyarul gyorsan olvas némán (30-35 oldal/óra), a matematikai alapműveletek ismerete és stabil alkalmazása, elképesztő vizuális memória, választékos szókincs, olyan gondolkodásmód, hogy képes átlátni egyszerre az egész rendszert és benne az éppen fontos részletet, nagyon gyorsan és szívesen tanul, rendkívül széles az érdeklődése, több nyelven ért. Játékban, tanulásban nagyon önálló, kreatív, sosem unatkozik, mindig talál valamit magától is, amivel foglalkozzon. A sokszor hangoztatott hátrányok közül semmit sem tapasztalok. Elhatárolódom az olyan szélsőséges nézetektől, mely szerint a gyereket vagy szeretjük, vagy fejlesztjük, illetve a gyerek vagy szabadon játszik, vagy tanul. Is-isben gondolkodom, az életünkben gyönyörűen megfér egymás mellett mindkettő.

Kováts-Szőcs Anita, négy gyerek édesanyja

Kontra: Ebben az életkorban a játék az első!

Hogy miért a “nem” mellett voksolok: elég sok inger éri őket. Pár hónaposan már fejlesztő játékokkal halmozzuk el a piciket, amelyek képet vetítenek, zenélnek, kézzel-lábbal tapogathatók, ami szuper! Játszunk kukucskálóst, hempergőst, tornázóst. Legyen ennyi elég! Később tologatós, fűzős, ütögetős játékok. Szerintem nem kell még pluszban lekötni őket. Én még az olyan ovikat sem szeretem, ahol sok a foglalkozás, különóra. Ebben a korban a játék az első, és az, hogy ő dönthesse el, akar-e festegetni vagy verset mondani. Eleget fognak majd fejlődni, tanulni a suliban. Persze nagy divat versenyeztetni a gyerekeket, hallom a játszón eleget, hogy melyik gyerek mit tud már, és mit olvasott az interneten vagy a nagykönyvben. A másik, amikor azt hiszik, hogy baj van a gyerekkel, és rohannak a konduktorhoz egy kis testi fejlesztésre. Vannak esetek, amikor szükséges, de azt ne az internetes fórumokról, cikkekből hámozzuk ki, hanem személyesen, szakember mondja. Egyébként ahol nagyobb tesó van, ott látványos fejlődés látható, mindenféle külön fejlesztés nélkül, beszéd, mozgás terén is.

Várad Jángli Krisztina, négy gyerek édesanyja