Sosem késő tanulni!
Még azt is elhisszük, hogy bizonyos kor után nem tudunk új képességet vagy nyelvet megtanulni.
Egy új elmélet szerint ez nincs így. Rachel Wu pszichológia professzor szerint képesek vagyunk felnőttként is gyermek módjára tanulni. Eredményeit a Human Development című folyóiratban publikálta.
“Hagyományosan úgy gondoltuk, hogy a “széleskörű tanulást”, mely alatt a gyermekként új képességek elsajátítását értjük, az életkorral előrehaladva felváltja a “specifikus tanulás”, mely során egy adott terület szakemberévé válhatunk. Ez azonban azt is jelenti, hogy a szokatlan helyzetekhez nehezen alkalmazkodunk” – nyilatkozta Wu. Szerinte azonban érdemes a kognitív idősödést egy új szemléletnek alávetni, mellyel fejleszthetjük az idősebb korosztály kognitív egészségét és az életminőségét. Az új szemlélet a gyermekekhez hasonló széleskörű tanulást részesíti előnyben, melyet hat tényező határoz meg:
1. Nyitott, élmény vezérelt tanulás (új minták, képességek tanulása, komfort zónán túli világ felidézése)
2. Egyénre szabott támogatás (mentorok, illetve tanárok folyamatos elérhetősége, támogatása)
3. Fejlődő gondolkodásmód (a fejlődésbe vetett hit)
4. Megbocsájtó környezet (a hiba és tévedés lehetősége és tolerálása)
5. Komoly elköteleződés a tanulás mellett
6. Párhuzamosan több készség elsajátítása
Wu és munkatársai a specifikus tanulást is hat tényezőben határozták meg:
1. Zárt, tudás vezérelt tanulás (komfort zónán belül az ismerős gyakorlatok űzése)
2. Támogatás hiánya (szakemberek, mentorok hiánya)
3. Megbocsájtó környezet hiánya (a tévedések komoly következményekkel járhatnak)
4. Fix gondolkodásmód (a készségek veleszületett tulajdonságok, nem fejleszthetők)
5. Minimális elköteleződés a tanulás mellett (a felnőttek egy új hobbit tipikusan csak néhány hónapig űznek, majd mellőzik azt az idő szűke, vagy nehézségek miatt)
6. Egyszerre csak egy készség elsajátítása
“Amennyiben a felnőttek elkötelezik magukat a széleskörű tanulás mellett a hat tényező segítségével, átléphetik a jelenlegi korlátaikat, és teljesen új világ nyílhat meg előttük” – magyarázta Wu. A kétfajta tanulás között tipikusan a munka kezdetekor történik a váltás, s ezzel ekkor kezdődik el a kognitív öregedés. Beleszokunk a munkaszerepbe, a mindennapos gyakorlatba, s csak ritkán törünk ki belőle.
“További tesztek és tudományos kísérletek szükségesek az elméletünk tisztázására, azonban már így is öt évtizednyi irodalom áll mögöttünk. Amit szeretnék, hogy minden felnőtt megjegyezzen, hogy igenis elsajátíthatunk új készségeket bármely életkorban” – egészítette ki Wu.
Kapcsolódó cikkeink tanulás témában:
Forrás: Medipress