Család

Sulikezdő szorongás: hogyan segíthetsz a gyermekednek?

Mitől szorong tanévkezdéskor a kisiskolás, a kiskamasz és a tinédzser? És vajon hogyan segíthetsz nekik szülőként? A szakértő tanácsokat a HáziPatika cikke gyűjtötte össze.
2024. Augusztus 31.

A tanévkezdés a felnőtteknek is egy kihívásokkal teli időszak, de talán a gyerekeknek még nehezebbek az első hetek, hiszen vissza kell illeszkedni a szigorúbb keretek, az iskolai szabályok közé. A sikeres iskolakezdés szempontjából az érzelemszabályozás kulcsfontosságú, hiszen a gyerekek érzelmi állapota nagyban befolyásolja, hogyan élik meg az új kihívásokat és a változásokat. Természetesen minden korcsoportban más és más a kihívás, ezért szülőként is másképp tudsz segíteni nekik érzelmeik szabályozásának fejlesztésében és a tanévkezdésre való felkészülésben. A gyerekek érzelmi állapota nagyban befolyásolja, hogyan élik meg az új kihívásokat és a változásokat.

iskolakezdés

Fotó: Getty

Így segíthetsz az iskolakezdőknek

„Az első osztály megkezdése egy nagy – egyszerre ijesztő és izgalmas – kaland kezdete, hiszen a legtöbb elsős szeptemberben lép be először az iskola kapuin” – mondta Pollák Éva pszichológus, a Mindwell Központ szakmai vezetője. „Még azoknak is, akik esetleg korábban már megismerhették az épületet magát, nagyon sok újdonsággal kell találkozniuk: új társak, új tanítók, új szabályok, keretek, elvárások” – tette hozzá a szakértő, aki az alábbiakat javasolja a kezdeti időszak megkönnyítéséhez.

  • Alakítsátok ki az iskolás rutint! – Haladjatok fokozatosan, adj időt a gyereknek, lassacskán szoktasd hozzá az új ritmushoz. Már az utolsó nyári hetekben érdemes kicsit korábban ébresztened és időben lefektetned, illetve több rendszert vinni a napjaiba. Így az új napirend is könnyebben megszokássá válik, amelybe utána már sokkal egyszerűbb lesz az iskolatáska összekészítését, illetve a másnapi öltözék kikészítését is beleilleszteni.
  • Játsszatok együtt iskolásat! – A szerepjáték – akár plüssök, legófigurák bevonásával – ebben az esetben is sokat segíthet. A gyerek eljátszhatja a jelentkezést, a tanárral való beszélgetést, vagy a padtársakkal való ismerkedést is. Ezek a játékos gyakorlatok segítenek neki abban, hogy felkészülten, magabiztosan lépjen majd be az iskola kapuján.
  • Segíts megnevezni az érzelmeit! – Ahhoz, hogy gyermeked könnyebben eligazodjon a sok újdonság között, fontos, hogy meg tudja nevezni, mit érez. Beszélgess vele az érzéseiről, és segíts neki szavakba önteni azokat. Ha például izgul, mondhatod neki ezt:

Tudom, hogy most izgulsz, mert valami új és ismeretlen vár rád, de ez az izgalom olyan, mint amikor egy új mesekönyv első oldalát lapozom fel, elkezdem olvasni és te nagyon figyelsz, mert tudod, hogy izgalmas dolgok történhetnek majd a mesében.”

Így támogathatod a kiskamaszt

„Hasonlóan komoly váltás a gyermekek életében a felső tagozat megkezdése, hiszen itt már nemcsak a tanulásról van szó, hanem a társas kapcsolatok és az önálló identitás formálása is kiemelt szerepet kap” – mondta Budavári Eszter, a Mindwell Központ pszichológusa. „Míg az alsó tagozatban a gyermekek még szorosabb, gondoskodóbb keretek között tanulnak, ahol egy-egy tanító vagy tanítónő irányítja a mindennapjaikat, a felső tagozatban hirtelen több tanárral, különböző tantárgyakkal és növekvő elvárásokkal, nagyobb tananyagokkal kell szembenézniük. Ez az átmenet a magyar iskolarendszerben különösen nagy lépés, hiszen a gyermekeknek meg kell tanulniuk önállóbbnak lenniük, ügyesen jegyzetelniük, önállóan rendszerezniük egyes anyagrészeket, megtanulni azokat, miközben a társas kapcsolatok is bonyolultabbá válnak” – magyarázta.

Ebben a folyamatban az érzelemszabályozás fejlesztése elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyermek sikeresen vegye az új akadályokat, és önálló, magabiztos kamasszá váljon. Ebben pedig az alábbi eszközökkel segítheted őt. 

  • Célkitűzés: A felső tagozat kezdetén különösen fontos, hogy a gyermek saját célokat tűzzön ki maga elé. Bátorítsd őt, hogy válasszon kisebb célokat, mint például egy új tantárgy megkedvelése; fejlődés egy olyan tárgyban, amelyben kevésbé érezte magát jónak korábban; vagy akár egy új barát, hobbi megismerése. Ezek a célok belső motivációt adnak, és segítenek abban, hogy a gyermek jobban megbirkózzon a megnövekedett kihívásokkal, hogy – kis segítséggel – megtanuljon tervezni, kitartani, visszajelzést adni saját magának és az egésznek a végén megünnepelni saját magát. Fontos, hogy azt közvetítsük felé, hogy képes rá, menni fog!
  • Társas támogatás: Az alsó tagozathoz képest a felső tagozatban a gyermekek életében a kortárs kapcsolatok egyre fontosabbá válnak, és ez sokszor bizonytalanságot okozhat. Ezért különösen fontos, hogy érezzék a család támogatását. Segíts nekik abban, hogy a nyári szünet vége felé újra felvegyék a kapcsolatot azokkal a barátaikkal, akik kicsit eltűntek a nyári forgatagban. Ez megkönnyítheti a visszatérést a közösségbe, és biztosítja, hogy a gyermek ne érezze magát elszigeteltnek. Érdemes lehet valami iskolán kívüli tevékenységet is beiktatni, ami lehetőséget ad arra, hogy az iskolán túl egy másik közegben is ismerkedjenek, barátkozzanak, kipróbálják magukat.
  • Érzelmi napló: A felső tagozatban megjelenő új érzelmek és élmények feldolgozása nem mindig egyszerű. Bátorítsd a gyermeket, hogy vezessen naplót, ahol leírhatja napi élményeit és érzéseit. Ez az egyszerű gyakorlat segíthet abban, hogy a kiskamasz strukturálja gondolatait, és megtanulja kezelni a felmerülő érzelmeket. Ahogy egy művész naponta vázlatokat készít, úgy segíthet a naplóírás is abban, hogy a gyermek egyre jobban megértse és kifejezze belső világát, végeredményként pedig kiegyensúlyozottabban nézhessen szembe az iskolai kihívásokkal.

Hogy hogyan segíts nagyobb gyermekednek, megtudhatod a CIKK FOLYTATÁSÁRA kattintva.