A Child Development című folyóiratban 2021 januárjában megjelent cikk szerint azok a gyerekek kevésbé kitartóak, akiknél a szülők átveszik helyettük a nehezebb feladatokat, megcsinálják helyettük azt, amivel ők nehezen boldogulnak.
A cikkben több kutatásról is beszámoltak. Az egyik megfigyeléses vizsgálatban 34, 4 és 8 év közötti gyermek vett részt. A vizsgálat megállapította, hogy azok a szülők, akik hajlamosak átvenni a gyermekük helyett a feladatot, nagyobb valószínűséggel értékelik gyermeküket kevésbé kitartónak. A második kísérleti vizsgálat 150 4-5 éves gyermek bevonásával azt vizsgálta, hogyan hat a gyerekekre, ha a szülő megcsinál helyettük olyan dolgokat, amelyekhez egy kis kitartásra lenne szükségük. A kísérlet eredményei azt mutatták, hogy a gyerekek kevésbé voltak kitartóak, ha a felnőttek átvették helyettük a nehéz feladat megoldását, mint ha csupán szóban segítették őket ahelyett, hogy ténylegesen átvették volna a feladat elvégzését.
Ugyanezek a kutatók korábban azt is megállapították, hogy az óvodáskorú gyermekek nagyobb valószínűséggel tartanak ki egy feladatban, ha a kitartást modellezik számukra (azaz ha látják, hogy egy felnőtt elbukik egy feladatban, majd sikerrel jár). Ez különösen akkor igaz, ha a felnőttnek keményen meg kellett dolgoznia a sikerért, és hangsúlyozták az erőfeszítés fontosságát.
Milyen bizonyítékokon alapuló módszerekkel lehet a gyerekeket kitartásra ösztönözni?
Ne próbáljuk meg átvenni a feladatot a gyerektől, amikor nehézségbe ütközik. Legyünk türelmesek, várjuk meg amíg magától megoldja. Várjuk meg azt is, hogy ő kérjen segítséget, ebben az esetben se vegyük át a feladatot és csináljuk meg helyette, inkább szóban segítsünk, adjunk tippeket a lehetséges következő lépésre.Meséljünk arról, amikor mi ütköztünk nehézségbe, kudarcot vallottunk, majd mégis sikerrel jártunk. Beszéljünk arról, hogy a sikerhez erőfeszítés és kitartó, kemény munka kellett. Megpróbálhatsz olyan alkalmakat is találni, amikor a gyermeked ténylegesen megfigyelheti, hogy kihívást jelentő feladatokat vállalsz és sikerrel jársz (például tervezd, hogy lefutsz egy maratont vagy megtanulsz egy idegen nyelvet). A kutatások azt mutatják, hogy ha a gyerek azt látja, hogy egy szülő erőfeszítést tesz egy nehéz feladatért, majd sikerrel jár, a gyerekek nagyobb valószínűséggel lesznek hajlandóak maguk is kitartani egy-egy nehéz feladatban.Tanítsuk meg arra a gyereket, hogy a számára nehéz vagy összetett feladatokat kisebb, kezelhetőbb lépésekre bontsa, illetve segítsünk neki olyan kisebb célokat kitűzni, amelyek segítenek neki egy nagyobb cél elérésében.Ismerjük el az erőfeszítéseiket, dicsérjük meg őket, miközben egy nehéz feladatot oldanak meg (ügyelve arra, hogy csak az erőfeszítéseiket dicsérje, ne a munkájuk eredményét). A kutatások szerint ez a fajta dicséret, amelyet “folyamatdicséretnek” neveznek, növeli a gyermek motivációját, hogy kitartson egy nehéz feladat mellett.Vegyük észre és ismerjük el, amikor a gyermekünk kitart egy nehéz feladatban még akkor is, ha a kitartása azzal jár, hogy tőlünk kér valamit igen kitartóan (ez nem azt jelenti, hogy engednünk kell a követelésének, csak azt, hogy elismerjük, hogy kitartóan kéri, amit akar).Bátorítsuk a gyermeket, hogy próbáljon ki új feladatokat. Különösen fontos, hogy olyan tevékenységekre bátorítsuk őket, amelyek kihívást jelentenek számukra de egyben élvezetesek is.(Cikk forrása: psychologytoday.com)