Január 31-én 10 órakor tették nyilvánossá az új Nemzeti Alaptantervet, amelyet a Történelemtanárok Egylete és a Magyartanárok Egyesülete is bírál. A rendszerváltás óta nem volt példa arra, hogy egy nemzeti alaptanterv ilyen mértékben kötelező ideológiát írt volna elő – mondta a hvg.hu-nak Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke a pénteken nyilvánosságra hozott dokumentumról.
Az alaptantervben olyan torzítások vannak például, hogy az Árpád-korból például csak a győztes harcok és csaták ismertetését írja elő, így akár kimaradhat a tatárjárás is, de a Horthy-kort is “talpra állás Trianon után” felütéssel írták bele a dokumentumba, holott azt nem csak ez jellemezte. Az anyag szerint a pozitív és reális nemzettudat kialakítása lett volna a cél, a szöveg alapján Miklósi László a realitást nem érzékeli. Miklósi szerint olyan tanterv nem volt még a rendszerváltás óta, ami ennyire fontosnak tartotta volna a honvédelmet.
Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint nem az a nagy baj a NAT-al, hogy kötelező-e Wass Albert vagy sem (kötelező), hanem az, hogy az előírt mennyiséget képtelenség lesz megtanítani.
Hetedik-nyolcadikban 59, 9.-től 12.-ig pedig 126 szerzővel, azaz mintegy 4-500 művel kellene foglalkozniuk a diákoknak különböző mélységben. Ezt csak a legrosszabb fajta frontális oktatással lehet megcsinálni, ilyen mennyiség mellett még a kérdve kifejtés műfaja sem fér bele az órákba – mondta a hvg.hu-nak Arató. Vagyis előfordulhat, hogy a tanár néhány nevet vagy címet csak ledarál. Kortárs irodalomra pedig senki ne is számítson, marad a kronologikus rendezés: hetedikben a felvilágosodás és a reformkor irodalmával fognak foglalkozni, nyolcadikban pedig az előző századfordulóéval és századközépével.
A NAT-ba bekerült Orwellel nagy hangsúly lesz az antikommunista propagandán. Hogy mit kell gondolni Trianonról, azt az annak traumáját tárgyaló szerzők nyomatékosításával teszik egyértelművé.
Noha a diákok maximális óraszámát csökkentették, az alaptanterv alapján a tananyag mennyisége nem csökken, a diákok terhelése sem fog csökkenni. Éppen ezért szakértők szerint aligha lesz bármi a kompetenciafejlesztésből, az eredményes tanulás segítéséből, a képesség-kibontakoztatás támogatásából.
Az alternatív iskolák sem hagyhatják figyelmen kívül a NAT-ot, így mozgásterük jelentősen csökken.
A NAT Miklósi szerint szakmaiatlan, a magyartanárok szerint is azonnal vissza kell vonni.
Kapcsolódó cikkeink:
- Ezért elégedetlenek a pedagógusok az alaptanterv kapcsán
- Új tantárgy, új kötelező olvasmányok a Nemzeti alaptantervben
- PISA-eredmény: azt kaptuk, amit főztünk
Forrás: HVG.hu