A szülő számára idegőrlő lehet a kedvenc mesét századjára elolvasni, ám most a tudósok találtak egy komoly motivációt a monoton tevékenységhez.
A szókincs és a szövegértés a kulcs
Amikor többször is elolvasol egy mesét a gyereknek, a szókincset sokkal alaposabban magáévá teszi, mintha mindig új mesét olvasol. A többszöri alkalom lehetőséget ad számára, hogy ismét hallja az új szavakat a szövegkörnyezetben, ezáltal a megismerési, szövegmegértési folyamat hatékonyabbá válik. Az előző olvasásnál – a gyermek által – figyelmen kívül hagyott szövegrészletek, szavak előtérbe kerülhetnek, amik segíthetik az “építkezésben”. Új elemek kerülnek a helyükre a fejében, színesedik a történet, és szép lassan elnyeri teljes, komplex formáját.
A tudósok szerint ez a szövegértési gyakorlat a tanulmányokban sokat segíthet a gyermeknek, ugyanis a tapasztalatok szerint a feleletválasztós teszteken jobban teljesítenek azok a diákok, akiknek sokat olvastak, és sokat olvasták többször ugyanazt a mesét. Hogy következik az egyik a másikból? A válasz a szövegértés és a szókincs. A gyakori meseolvasásnál a gyermek egy hatékony szövegértelmezési stratégiát is elsajátít, valamint nagy szókincsre tesz szert, ezáltal könnyebben megy majd neki az új szövegek kapcsán a szövegértés. S ez az alapja a feleletválasztós teszteken való sikeres szereplésnek, és általában véve a tanulmányi sikereknek.
Optimalizáld az esti meseolvasási rutint – Kérdezz!
Ha olyan szóhoz, kifejezéshez értek, amit szerinted eddig nem ismert a gyermeked, akkor állj meg az olvasásban, és kérdezz vissza – például: “Szerinted mit jelent az hogy szemerkél?” A kérdések gondolkodásra serkentik a gyermeket, indokolnia kell, megmagyaráznia, s ez fejleszti a beszédkészségét is.
Jöhetnek a való élettől távol álló szavak
Olvass neki olyan szövegeket, amelyekben vannak olyan szavak is, melyeket a hétköznapjaiban, a saját környezetében nem ismer meg. Például ha városban laktok, feltétlen olvass neki olyan meséket, vagy ismeretterjesztő gyerekkönyveket, amelyekben háziállatok, haszonállatok szerepelnek. Míg ha tömegközlekedés nélküli településen laktok, érdemes olyan meséket olvasni, amiben szerepel busz, metró, villamos, trolibusz.
Az illusztrációk is segítenek
A mese sokadik olvasását feldobhatja, és hatékonyabbá teheti, ha az illusztrációknál picit abbahagyod az olvasást, és kérdezel. Olyan kérdést érdemes feltenni, amelynek a megválaszolásához használnia kell a gyereknek az új szavakat, amiket a mese által megtanult. Ezáltal mélyebben rögzül az adott szó, és a mondatalkotást is gyakorolja.
Minden hasznot leköröz az, hogy a meseolvasás ideje a nap egyik legcsodásabb pillanata. Amikor odabújik a gyermeked hozzád, és együtt elmerültök a mese világában, az hatalmas érzelmi pluszt ad mindkettőtöknek. S ez a meghitt együttlét mindennél többet ér.
Kapcsolódó cikkek: