Gyerek

Iskolakezdésre készen

Általános iskolába íratás előtt a legtöbb szülő heteket, hónapokat tépelődik menjen-e a gyermeke tanulni vagy maradjon még egy évet az óvodában.
2014. Május 30.

Az általános iskolai kötelezettségről jelenleg a nemzeti köznevelésről szóló törvény rendelkezik. A szabályozás szerint gyermekünk akkor mehet általános iskolába, ha eléri a hat éves életkort és május 31. előtt született. Ebben az évben az óvoda kiállít egy nyilatkozatot a gyermek iskolaérettségéről.

Ha ezzel nem értünk egyet, felkereshetjük a területileg illetékes Nevelési Tanácsadót, ahol felmérik a gyermek képességeit, és hivatalos szakvéleményt állítanak ki. Ne felejtkezzünk meg arról sem, hogy ha gyermekünk még egy évet az óvodában tölt is, hivatalosan be kell őt íratnunk az általános iskolába, bemutatva a nevelési tanácsadó javaslatára megváltoztatott, új óvodai szakvéleményt.

Így az elsős osztályokban lesznek éppen hatéves kicsik és nyolc éves korhoz közelítő nagyobbacskák is, akik már felismeri a betűket, picit olvasni is tudnak és számos olyan készséggel rendelkeznek, amellyel hat éves társaik még alig találkoztak. Ám az életkor nem minden esetben határozza meg a leendő iskolás képességeit. Mire figyeljünk oda?

Írás

Gyakoroltassuk gyermekünkkel a betűk leírását, különös tekintettel a saját nevére.Ha már le tudja írni a nevét, írassuk le vele nagy kezdőbetűvel úgy, hogy a többi kisbetű legyen.

Az íráshoz szükséges multiszenzoros képességet játékos formában is erősíthetjük. Az esti fürdésnél jó móka lehet borotvahabot fújni a vízbe és abba betűket formálni, tányérba szórt sóban vagy túlcukrozott süteményen gyakorolni az alkotást. Biztosan szívesen fog gyakorolni, ha ujjait vízfestékbe mártva a szivárvány színeibe öltöztetheti a betűket.

Betűfelismerés

Játsszunk gyermekünkkel betűfelismerő játékokat, például bújócskázhat a betűket formáló hűtőmágnesekkel. A játékboltokban többféle betűfelismerő társasjáték is a segítségünkre lehet.

Játék a hangokkal

Mondassuk ki gyermekünkkel az összes betűt tisztán és érthetően. A gyakorláshoz keressünk a lakásban ugyanazzal a hanggal kezdődő tárgyakat és megnevezésüknél emeljük ki az első hangot. Játsszunk szóláncot, aminek lényege, hogy egy szó utolsó hangjával kell újabb szót mondania a játékban résztvevőknek.

Számolás és számfelismerés

A számolást egész nap gyakorolhatjuk. Hány darab kekszet eszik épp a gyerkőc, hány darab zoknit vettünk ki a mosógépből és még sorolhatnánk. Gyermekünkkel együtt nézzünk körül a lakásban és például játszótérre menet, milyen számokkal találkozunk. Jó gyakorlóeszközök lehetnek az utcanév-táblákon látható számozások.

Színek és formák

A színek felismerését és megnevezését játékosan gyakoroltathatjuk tejbe, vanília pudingba vagy piskótára tett színes darabkákkal, ételszínezékkel, színezett gabonapelyhekkel, tortadíszítő cukrokkal. Az alakzatok felismeréséhez – például háromszög, négyszög – mutassuk meg csemeténknek hogyan kell lerajzolni és a papírból kivágni azokat.

Finommotoros mozgások

Rajzoltassuk gyermekünket minél többet. Ehhez kínáljunk fel neki több rajzeszközt, filctollat, zsírkrétát, ceruzát, vízfestéket. A gyurmával való játék pedig kiválóan erősíti a kézizmokat, amikre az íráshoz lesz szüksége.

Vágás ollóval

A legfontosabb, hogy beszerezzünk egy gyermekbiztos ollót a gyakorláshoz. Adjunk gyermekünknek egy régi magazint, amiből kedvére kivághatja azt, amit szeretne. Ezután ragasszuk fel együtt a darabkákat egy papírra, így egy mókás alkotást kapunk, amire csemeténk büszke lehet.

Olvasási készségek

Ha a szülők szeretnek olvasni, lelkesebben tanítják gyermeküket erre a csodás tudományra. A felkészülés napjaiban az esti mesét olvasva vezessük végig ujjunkat a felolvasott betűkön, szavakon, hogy gyermekünk láthassa és megjegyezze, az olvasás vízszintes és függőleges irányát. A gyermekünkkel való közös tevékenységek során gyártsunk rímeket különböző szavakra, így segíthetjük őt a hasonló hangok felismerésében.

Figyelem összpontosítás és utasítás követés

Ha sok, hosszú fejezetekből álló, érdekes mesét olvasunk fel csemeténknek, segíthetjük őt abban, hogy hosszabb ideig figyelni tudja a történet menetét. Minden este legalább egy fejezet felolvasása megkönnyíti a későbbi, tanórákon való odafigyelést.

Egyszerre kérjük meg több dolog egymás utáni elvégzésére. Például: “Vedd fel a pizsamád, mosd meg a fogad és válassz egy könyvet az esti meséhez”. Dr. Pusztai Éva, a tanulásmódszertan.hu trénere szerint a gyermeknek rá kell tudnia hangolódni a tanító által kapott feladatok pontos elvégzésére, akkor is, ha éppen mást szeretne csinálni.

Szocializáció

Vigyük olyan helyekre gyermekünket, ahol lehetősége van megismerkedni és együtt játszani más, hasonló korú gyermekekkel. Tanítsuk meg arra, hogyan fejezze ki a többiek felé, ha valamit nem szeretne játszani.Játsszunk vele iskolásdit vagy játszóterezőset, hogy lássuk, hogyan reagál a különböző felmerülő szituációkra.

Bármelyik gyakorlási formát is válasszuk, ne felejtsük el, hogy mindezt játékosan, lehetőleg stresszmentesen tegyük. Ha bele tudjuk szőni a mindennapi játékba a készségek fejlesztését, gyermekünk könnyebben készen áll majd az iskola elkezdésére. Érdemes magunkat is tréningeznünk, mi se görcsöljünk rá az iskolakezdésre.

Kapcsolódó cikkeink:

  • Suli hatéves kortól?
  • Érett-e az iskolára?