
Kép: Getty Images
Ainsley Hawthorn, a szenzorosság nemzetközi szakértője szerint, szenzoros feldolgozási zavar esetén a test az érzékszerveitől származó jeleket nem megfelelően észleli: alul- vagy épp ellenkezőleg túlérzéskelés történik, írja a psychologytoday.com-on. Magyarán a szenzorost gyereket idegesíti egy sor olyan érzékszervi dolog, amelyek másokat hidegen hagynak, például a póló címkéje, a tányéron az ételek összekeveredése. Jean Ayres foglalkozás-terapeuta úgy írta le szenzorosságot, mint “dugót csúcsidőben”, amikor a szenzoros jelek gyors és folyamatos áramlása az agyban akadályozottá vagy szervezetlenné válik.
Az érzékszervi feldolgozás bizonyos eltérései normálisnak tekinthetők a szakértő szerint, hiszen nincs két ember, aki pontosan ugyanúgy éli meg a világot: lehet, hogy jobban szeretjük, ha meleg a lakás hőmérséklete, míg a barátunk inkább a hideget szereti; előfordulhat, hogy a kisgyerek elutasítja a pépes ételeket, és helyette a szilárd állagúakat szereti. Az ehhez hasonló kisebb sajátosságokat a környezet apró változtatásaival vagy az ismeretlen érzésekhez való fokozatos hozzászoktatással lehet kezelni.
A szenzoros különbségek csak akkor emelkednek a rendellenesség szintjére, ha zavarják a mindennapi életet, és korlátozzák a gyermek képességét arra, hogy a boldoguljon.
Melyek lehetnek az első tünetei a szenzoros feldolgozási zavarnak?
A szenzorosság hatással lehet egy vagy több érzékszervre. A hagyományos öt érzékszerven túl olyan érzetekre is, mint a testhelyzet érzete (propriocepció), az egyensúly (equilibriocepció), a hőmérséklet (termocepció), a fájdalom (nocicepció) vagy a belső szervek (interocepció).
Az állapot megnyilvánulhat a következő módokon:
1. Túlérzékenység az érzékelésre; egy olyan érzettől, amelyet a legtöbben elviselhetőnek találnának, nagyon kényelmetlenül érezheti magát.
- A gyermeket könnyen leterhelik a túl színes vagy zajos helyek, mint például a játszótér vagy a szupermarket.
- A gyermek öklendezhet bizonyos ételek állagától.
- Könnyedén megriadhat hirtelen zaj, érintés vagy mozgás következtében.
2. Nem eléggé érzékeny az érzékelésre, ami az egyik részről vezethet visszahúzódáshoz, a másik részről pedig ingerkereséshez.
- Küszködik a bilire szoktatással.
- Nehezére esik kívül maradnia mások személyes teréből, nem képes határt tartani.
- Rágja a körmét, a haját, vagy a ruháját.
3. Az érzetek megkülönböztetésének nehézségei.
- A gyermek nehezen olvas, különösen hangosan.
- Félreértelmezi a kérdéseket, vagy összekeveri a hasonló hangzású szavakat.
- Érintéssel nem tudja megkülönböztetni a hasonló tárgyakat.
4. Motoros zavarok, beleértve az egyensúlyi-, a testtartási- vagy a koordinációs problémákat.
- Gyakran nekimegy tárgyaknak.
- Nehezen tanul új mozgásokat.
- Nehézségei vannak a finommotorikus feladatokkal, például a rajzolással vagy az írással.
Egy SPD-s gyermeknek több ilyen tünete is lehet egyszerre. Előfordulhat, hogy túlzottan erősen reagál az egyik érzésre, vagy nem eléggé reagál egy másikra, esetleg nem tudja megállapítani, mikor érzi magát éhesnek.