A kutatásban 41 gyereket vontak be és szemmozgáskövetés segítségével azt vizsgálták, hogy milyen hatással van a gyerekek emlékezetére az könyvekben található illusztrációk. A kutatásról szóló tanulmány a Journal of Experimental Child Psychology folyóiratban jelent meg.
A kutatást Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK kognitív fejlődés és oktatás kutatócsoport vezetője és Adriana G. Bus (VU University Amsterdam) vezette. Az derült ki a kutatásukból, hogy a meséhez szorosan kapcsolódó illusztrációk hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyerekek jobban megértsék a szöveget.
Azoknál a meséknél, amelyekben volt illusztráció a gyerekek könnyebben és több információt tudtak felidézni, mint a képek nélküli meséknél. A szöveg jobb megértéséhez kevésbé járulnak hozzá azok a mesék, amelyekben az illusztráció nem a mese szövegéhez kapcsolódik.
A szemmozgáskövetési adatok alapján az is elmondható, hogy a gyerekek az illusztrációnak azokra az elemeire figyelnek, amelyeket a narráció éppen elmond a szövegben.
Az illusztrációkat később is csak fokozatosan szabadnak csökkenteni, majd elhagyni, csak a nagyobb gyerekeknél csökken az illusztráció szerepe a szövegértés szempontjából.
Kapcsolódó cikkeink:
- Mit olvassunk az óvodásoknak?
- A klasszikus mesék túl rémisztőek a mai gyerekeknek?
- Mit meséljünk a kisgyereknek?
Forrás: Magyar Idők