Gyerek

Öt tipp, ami segíthet, hogy egyszerűbben menjen a leckeírás

Ezek is segíthetnek, hogy zökkenőmentes és gyorsabb legyen a házi feladat megírása.
2025. Október 09.

Megosztó kérdés, hogy kell-e házi feladat, otthoni gyakorlás még az iskola után. Akárhogy is, a legtöbb iskolás szokott kapni leckét otthonra – és ha már muszáj megírni a házit, akkor adunk néhány tippet, hogy ez gyorsabban, gördülékenyebben menjen, és kevesebb vitatkozással. Nem varázsrecept, de egy-két apró változtatás segíthet, hogy hamarabb kész legyen a házi és nyugodtabban teljen a délután.

kislány házit ír

(Kép forrása: Getty Images)

Az ideális hely a leckeíráshoz

A kisiskolás gyereknél fontos szempont, hogy milyen környezetben készül a lecke. Legyen egy jól kialakított tanulósarok otthon, egy csendes, világos hely, ahol nincs háttérzaj és nem ott mászkál át mindenki. Az asztalon legyenek csak a legszükségesebb holmik, és semmi olyan, ami elvonhatja a figyelmet. Ez a kis elhatárolt tér segít, hogy a gyerek ráhangolódjon a feladatra.

Legyen dedikált idő a házi feladatokra

A kiszámíthatóság, a rutinok is segíthetnek könnyebben megoldani a feladatokat, ezért érdemes a leckeírás idejét is betervezni a délutánba, hogy tudja a gyerek, hogy mi után és mi előtt foglalkozik majd vele. Ez is segít ráhangolódni a feladatra. Legyen tehát egy fix időpont, például uzsonna után, vagy egy rövid pihenőt, játékot követően, miután hazaért az iskolából, hogy egy kicsit tudjon lazítani, mielőtt elkezdi a feladatokat. Érdemes egy kis pihenést a leckeírásba is betervezni, például 20–25 perc fókuszált munka után egy 5–10 perces szünetet mozgással, friss levegővel. A rutinnal a lecke is kevésbé tűnik kényszerfeladatnak.

Segíts, de ne helyette dolgozz

Ha elakad a feladatban, nem az a cél, hogy megírjuk helyette a leckét, hanem hogy támogassuk, segítsünk neki. Ha rögtön megmondjuk neki a választ, akkor nem próbálja meg ő maga megoldani a problémát, amiből viszont fontos és hasznos készségeket tud tanulni. Érdemes inkább azzal próbálkozni, hogy kicsit visszakérdezünk, rávezetjük, hogy fejlődjön az önálló problémamegoldása. Ebben segíthetnek olyan kérdések, mint hogy: „Hogyan kezdenéd el ezt a feladatot?”, „Emlékszel, hogy tanultátok ezt az órán?”, „Mutasd meg, hogyan gondolkodsz rajta – együtt kitaláljuk!”. Ez a gyerek önbizalmát is erősíti, mert látja, hogy meg tudja oldani a feladatot.

Motiváció, szünetek és dicséret

Kérdezd meg, hogy melyik feladattal szeretné kezdeni a házi megírását és hogy milyen sorrendben szeretne haladni a leckékben – már ez is adhat egy kis kontrollérzést a gyereknek. A rövid szünetek – például öt perc mozgás, egy kis nyújtózás, vagy egy kis gyümölcs elmajszolása – segítik a figyelmet, a jobb koncentrációt, hogy frissebb legyen egy kicsit az agya.

A pozitív visszajelzés is jó ösztönzés lehet: dicsérj konkrétan, például, hogy „Nagyon tetszik, ahogy megoldottad ezt a fogalmazás feladatot”.

Nem baj, ha valamikor nem sikerül mindennel végezni

Vannak napok, amikor jobban tud haladni a feladatokkal, és van, amikor kevésbé. Ha azt látod, hogy fáradt, frusztrált, vagy egyszerűen nincs kedve, nem érdemes túlottan erőltetni a leckeírást, elég csak a legfontosabbakat megcsinálni, ami másnapra kell, a többit pedig el lehet halasztani.

(via, via, via, via)