Gyerek

Tíz kérdés, amit ahelyett tehetsz fel, hogy „Mi volt ma az iskolában?”

Érdemes nem minden nap ugyanazt a kérdést feltenni, például, hogy „Mi volt ma az iskolában?”, ha bővebb választ szeretnénk kapni. A következő kérdések segíthetnek elindítani egy tartalmasabb beszélgetést.
2025. Szeptember 07.

Ha minden nap ugyanazt kérdezzük a gyerektől az iskoláról, például a jól ismert „Mi volt ma a suliban?” kérdést, nem biztos, hogy arra kapunk egy bővebb választ. Viszont néhány kreatívan megfogalmazott kérdéssel számíthatunk arra, hogy nem szűkszavúan mesél majd a napjáról, ezekkel ösztönözhetjük arra, hogy megnyíljon és megossza a gondolataiat. Amy Morin klinikai szociális munkás, pszichoterapeuta, főiskolai pszichológia oktató a Psychology Today portálon osztott meg hasznos kérdéseket, amik segíthetnek, hogy bővebben meséljen a napjáról.

anya és kislánya hazafele sétálnak az iskolából

(Kép forrása: Getty Images)

Tíz hasznos kérdés, amikkel mesélhet a napjáról

Mi volt a legjobb a mai napodban? Ez a kérdés nem a megszokott rutinra fókuszál, és arra ösztönzi, hogy ossza meg a kedvenc pillanatait. Akkor is hasznos lehet, ha a gyerek hajlamos negatív dolgokra koncentrálni, és segíthet meglátni a jó dolgokat a napból, legyen az a játék a barátokkal a szünetben, vagy egy izgalmas feladat.

Volt, ami meglepett ma? Ez a kérdés arra ösztönzi, hogy átgondolja a nap eseményeit, és megosszon olyan szórakoztató részleteket, amiket egyébként lehet, hogy elfelejtene elmesélni.

Volt, akire büszke voltál ma? Ez a kérdés a szociális készségeket fejleszti, és segít átgondolni, hogy ki másnak örült ma, akivel történt valami jó dolog: például egy barátjára, aki jól, érdekesen oldott meg egy feladatot, vagy egy osztálytársára, aki részt vett a közös játékban a szünetben. Ez segíthet észrevenni, hogy másoknak is szurkolhatunk.

Mikor voltál magadra büszke ma? Amellett, hogy jó mások sikereinek örülni, az is fontos, hogy a saját örömeit megünnepelje. Akkor is, ha valami csak apróságnak tűnik, ha szánunk arra egy percet, hogy felidézzünk egy bátor vagy kedves dolgot a napunkból, az növelheti az önbizalmat és erősítheti ezt a viselkedést.

Van egy olyan dolog, ami még jobbá tehette volna a mai napot? Ez a kérdés arra ösztönözheti, hogy kifejezze az esetleges kihívásokat, betekintést adva az olyan területekre, ahol támogatásra lehet szüksége. Segítheti a problémamegoldó készségek fejlesztését és felismerni, mit lehet érdemes máshogy csinálni.

Mi volt a legérdekesebb, amit ma tanultál? Az ehhez hasonló nyitott kérdések ösztönzik a tanulmányi kíváncsiságot, és hogy megossza, hogy mi az, ami érdekli. Ahelyett, hogy egy adott tárgyról vagy dolgozatról kérdeznénk, ez szabadságot ad abban, hogy az érdeklődési köréről meséljen, és elősegíti a tanulás iránti szeretetet.

Mit játszottatok a szünetben? A szünet fontos része a szociális fejlődésnek. Ez a kérdés a barátságról, a csapatmunkáról és a játékról szóló történetek megosztására ösztönöz. Jó tudni, hogy a szünetben egyedül játszott, a barátaival beszélgetett, vagy részt vett egy csoportos tevékenységben.

Kivel voltál kedves ma? Ez a kérdés empátiára és önzetlenségre ösztönöz, arra, hogy átgondolja, milyen hatással lehetnek a kedves cselekedetei másokra.

Mi az az új dolog, amit szívesen kipróbálnál az iskolában? Ez segít megmutatni, hogy van-e valamilyen új sportolási lehetőég, klub vagy szakkör, amihez csatlakozna, hangszer, amin tanulna játszani, valamilyen újdonság, amit szívesen kipróbálna.

Volt ma olyan hiba, amiből tanultál? A gyerekeknek fontos tudniuk, hogy ha elhibáznak valamit, azok nem szégyellnivaló dolgok, hanem nagyszerű tanulási lehetőségek lehetnek. Minél inkább normalizáljuk a hibákat és a kudarcokat, annál valószínűbb, hogy a gyerek felismeri, hogyan vállaljon felelősséget és tanuljon a hibákból.