A tudatos döntésben egyre nagyobb szerepe van az internetnek, ahol a vásárlók 87 százaléka keres információt egy-egy termékkel kapcsolatban – derül ki abból az online kutatásból, amelyet az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál 1500 fő megkérdezésével végzett.
Az internetes információkeresés leginkább a 25-45 év közöttiek, illetve a férfiak között elterjedt, többségük pedig nem csak a webáruházak oldalait, hanem a gyártók honlapját is megnézni. A döntésben sokat segít más felhasználók véleménye, értékelése is. A vásárlásban az okostelefonoknak is egyre nagyobb szerep jut, a válaszadók több mint fele használja a keresgélés vagy a vásárlás során.
A spórolás nem csak az ajándékvásárlás esetében fontos. Sokan a karácsonyi menüre, egyesek pedig a fára szeretnének kevesebbet költeni. A kereskedelmi egységek között továbbra is a bevásárlóközpontok a legnépszerűbbek, de sokan keresik fel a hipermarketeket is. A válaszadók közel fele az interneten is vásárol ajándékot. A 65 év feletti korosztályra jellemző, hogy már ősszel nekilát az ajándékok beszerzésének, míg a fiatalabbak decemberre hagyják a vásárlást. Az Olcsóbbat.hu kutatásából az is kiderült, hogy a felhasználók háromnegyede örömforrásként tekint a vásárlással töltött időre, negyedük éli meg csupán kötelességnek.
Jenei Péter, az Olcsóbbat.hu hu portál vezetője elmondta: “Volt aki bevallotta, hogy nem mindig tartja be a közlekedési szabályokat az ünnepi hajrában, egyesek pedig még a pénztárnál is igyekeznek előbbre jutni, hogy hamarabb végezzenek és legyen idő az előkészületekre.”