
Fotó: Getty Images
Nagyon komoly mentális kihívást jelent az érettségi vizsga a fiatalok számára. A siker nem csak azon múlik, mennyire készültek fel a tananyagból. Hogy ki tudják-e hozni magukból a maximumot az érettségin, abban bizony a mentális felkészültségnek, a megfelelő időbeosztásnak, a stresszkezelés képességének is nagy szerepe van. Ezek azok a pontok, ahol a szülő a legtöbbet segíthet – de mégis hogyan?
Erősítsük benne, hogy képes rá!
Szeretnénk megadni a gyerekünknek minden lehetséges támogatást, hogy a lehető legjobban teljesítsen az érettségin – de hogyan csináljuk ezt igazán jól? Hogy mire érdemes figyelni, és hogyan nyújthatjuk a leghatékonyabb támogatást, arról Vigh Henrietta, a Korreptor Tanoda szakértője mesél a Gyerekszoba.hu-nak.
„A szülő az érettségi időszakában leginkább lelkiekben tudja támogatni a gyerekét, akinek biztatásra van szüksége. El kell hinnie a diáknak, hogy ő erre képes. És miért is ne lenne képes rá? 4 év alatt nem bukott ki a suliból. Tehát, még ha nem is tanult rendszeresen, az órán hallottak már ott vannak a tudatalattijában. Ezt kell erősíteni! Van, aki jó a szöveg írásban, ő nagyon jó esszét fog írni. Más jó a logikus gondolkodásban, ő hamar rájön a teszt összefüggéseire. Minden azon múlik, hogy megértse a kérdést és válaszoljon rá, ahogy tud.”
Tanulás az utolsó pillanatig?
Arra, hogy ezekben a közvetlenül a vizsgák előtti napokban hatékonyan lehet még tanulni, ne számítsunk. Ismételni persze lehet, sőt javasolt, de nem mindegy, hogyan. Vigh Henrietta szerint ez a legjobb stratégia a közvetlenül a vizsga előtti felkészülésben, ezt javasoljuk a gyerekünknek: „Azt érdemes ilyenkor, az érettségi vizsga előtti napokon átismételni, amiről a gyerek úgy érzi, hogy a legkevésbé megy neki. Ezt jó ötlet nem csak a megszokott módon átnézni, hanem megkérni például az osztálytársát, hogy magyarázza el neki. Így egy másik nézőpont, másik gondolkodás is bekapcsolódik, ami nagyon hasznos lehet.
A Korreptor Tanoda is arra törekszik, hogy más nézőpontból is elmagyarázza a tananyagot. Hiszen amit elvárnak az érettségin, azt tanulta minden diák. De nem biztos, hogy meg is értette azt, amiről tanultak – a másik nézőpontnak ebben lehet nagy szerepe. A szóbeli vizsgákig sok esetben még van egy kis idő, és mi úgy gondoljuk, hogy megfelelő felkészüléssel rengeteget lehet fejlődni két hét alatt.”
Így készüljön a szóbelire
És ha már a szóbeli vizsgáknál tartunk: az ezekre való felkészülés egészen másfajta stratégiát igényel, mint az írásbelire tanulás. Nyilván (remélhetőleg) foglalkoztak ezzel az iskolában sokat, de mi is tudatosíthatjuk a gyerekben (finoman, nem tolakodóan) az alábbiakat. „A szóbelik esetében mindig vannak kulcsszavak és kulcsmondatok amiket a bizottság hallani akar – figyelmeztet Vigh Henrietta. – Ha az adott téma lényegét, a kulcsszavakat jól elmondja, és lényegre törő a fogalmazásban, akkor minden rendben lesz.”
Biztassuk arra, hogy ilyen szempontból ismételjen a gyerek a szóbeli előtt. És ha szükségesnek érezzük, akár professzionális segítséget is kérhetünk, a szóbelire felkészítő tanfolyamnak még ilyenkor, a vizsgák előtt közvetlenül is lehet értelme. Ezeken kifejezetten a szóbeli tételek kulcsszavaival foglalkoznak.
„A szülő sokat segíthet azzal ha meghallgatja a gyereket, megkéri, hogy mondja fel neki a tételeket – folytatja a szakértő. – Jó megoldás vázlatpontokat írni, és amikor szóban beszél róla, akkor fejtse ki egész mondatokban a lényeget. Fontos azonban, hogy ha a gyerek nem akar a szülővel így készülni, akkor ne akadjunk ki ezen. Javasoljuk neki, hogy gyakoroljon olyan személlyel, akivel nem stresszel.”
Ne fokozd a feszültséget!
És elérkeztünk minden vizsgázó nagy mumusához, a stresszhez. A szülők gyakran észre sem veszik, hogy bár segíteni akarnak, valójában feszültebbé teszik a gyereküket. Pedig a túl sok stressz a legtöbb esetben nem motiváló, inkább lefagyhat tőle a gyerek. Vagy legalábbis nem tud tőle úgy teljesíteni, mint ahogy nyugodtabb állapotában tudna. „Hangsúlyozzuk a gyereknek, hogy nem kell félnie. Írt már dolgozatot máskor is, erre is gondoljon hasonlóan – javasolja a szakértő. Én az alábbi dolgokat mondanám neki:
- Képes voltál 4 éven keresztül helytállni a suliban, most is menni fog.
- Amiben még bizonytalan vagy, azt vedd át. És akkor megkönnyebbülhetsz attól, hogy most már ezt is érted.
- Aki eljutott eddig a pontig, annak nagy százalékban sikerül is.
- Higgadtan olvasd majd el a kérdést – ha azt megérted, és arra válaszolsz amilyen jól csak tudsz, már jó vagy.”
A leggyakoribb szülői hibák
Néhány dologgal akaratlanul is fokozhatjuk a nyomást a gyereken a helyett, hogy segítenénk neki. Szakértőnk az alábbiakat emeli ki:
Ne kérdezgessük folyton, hogy hogy áll a gyerek a felkészülésben! Semmiképp ne keltsünk benne bűntudatot azzal, hogy azt sulykoljuk, volt négy éve arra, hogy az anyagot megtanulja. És ami nagyon fontos: ne állítsuk be az érettségit úgy, mintha ezen múlna az egész élete.
Még ha esetleg most mi magunk is annyira stresszelünk, hogy így érezzük, fontos, hogy kicsit hátra tudjunk lépni, és lássuk, hogy ugyan fontos vizsgáról van szó, de az nem igaz, hogy „ezen múlna minden”. És a katasztrofizálás egyébként is rendkívül bénító lehet. A mi felelősségünk, hogy a saját szorongásainkat, félelmeinket ne vetítsük rá a gyerekre – van most neki épp elég nehézsége és feszültsége, amit kezelnie kell.”
Praktikus dolgok az utolsó napokra
Akkor segíthetünk a legtöbbet, ha mi magunk nem feszülünk rá a vizsga előtti napokra. És úgy igyekszünk segíteni a gyereknek, ahogy arra neki épp szüksége van. „Szülőként kezeljük az utolsó napokat természetesen, a lehető legkevesebb feszültséggel – ajánlja a szakértő, Vigh Henrietta. – És kérdezzük meg a gyerekeket, hogy ő mit igényel. Például hogy miben tudunk neki a legjobban segíteni, mi az, amire a leginkább szüksége lenne.”
Az alábbi gondolatok segíthetnek abban, hogy jól támogassuk a gyerekünket az érettségi időszakában.
- Éreztessük, hogy ott vagyunk neki, számíthat ránk, beszélhet nekünk a félelmeiről, nehézségeiről – sokszor már ez is sokat segít.
- Ne kicsinyeljük le az érzéseit. Teljesen normális, ha stresszel, tudatosítsuk benne, hogy megértjük és mellette állunk.
- Teremtsünk nyugodt környezetet, ha lehet, csökkentsük a gyerek otthoni feladatait egy időre. De ne legyünk erőszakosak, ne tukmáljuk rá a segítségünket!
- Bátorítsuk arra, hogy a pihenésre, kikapcsolódásra is hagyjon időt. Legyen a szabadban, sétáljon, egyen könnyű és egészséges ételeket.
- Ismerjük el az erőfeszítést! Minden vizsga végén érdemes megerősíteni a gyereket abban, hogy értékeljük az erőfeszítését, és ő is értékelje ezt. Segítsük abban, hogy érezze az elégedettséget, hogy ezt teljesítette, hogy belefektette az energiát a felkészülésbe (az eredménytől függetlenül), és nyugodtabban, motiváltabban haladjon tovább a következő vizsgára. Az érettségi végén pedig ismerjük el, és akár ünnepeljük meg azt a rengeteg erőfeszítést és munkát, amit az érettségire való készülésbe és a vizsgázásba beletett.