Ahogy teret hódított a mesterséges intelligencia, világszerte diákok ezreinek csillant fel a szeme, azóta pedig egyre többen és többen élnek az AI kínálta lehetőségekkel. Vincenzo Schettini egy igazán modern gondolkodású, közkedvelt fizikatanár Olaszországban, ahol – akárcsak nálunk – a gyerekek előszeretettel kísérletezgetnek a mesterséges intelligenciával.

Vincenzo Schettini olasz fizikatanár (Fotó: Getty Images)
Mostanra annyit fejlődött a mesterséges intelligencia, hogy gond nélkül dolgoz ki tételeket, ír fogalmazásokat, készít fordításokat és végez el kutatómunkát néhány kattintást követően. „Ennek egyik nagy veszélye, hogy egyszerűen kikapcsolja a gondolkodás gombot a diákok fefjében” – fejtette ki egy interjúban a közkedvelt olasz pedagógus.
Nem sok jót sejt a gimis tanár
Úgy véli, nagyon rosszul is elsülhet az, hogy egy ilyen sokoldalúan használható eszközhöz hozzáférhetnek a tizenévesek, és szinte bármit kérhetnek tőle. „Az igazat megvallva aggódom és veszélyesnek tartom. Megvan az esély rá, hogy rövid időn belül mesterséges intelligenciát bevetve írják majd a gyerekek a fogalmazásaikat, amiket aztán a tanárok a mesterséges intelligenciával fognak kijavíttatni. És a kör ezzel be is zárul…” – folytatta.
Az AI egy mindent elsöprő lehetőség, ami fantasztikus utakat nyithat meg, ha egy hozzáértő veszi a kezébe, ám annak, ha egy 14 éves használja, beláthatatlan következményei lehetnek a jövőben.”
Mint mondja, a mostani középiskolások nagyon is képben vannak a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket illetően, ami nem is csoda, hiszen az övék már egy abszolút digitális generáció. Több példát is fel tudna hozni arra, hogyan ügyeskedtek a diákjai az AI-val, de mind közül azt osztotta meg, amelyik leginkább szíven ütötte: egy édesanya mesélte neki, hogy a fia arra kérte a mesterséges intelligenciát, hogy írjon meg helyette egy műelemzést irodalom órára úgy, hogy legyen benne pár olyan hiba, amit egy 14 éves elkövetne.
„Úgy érzem, hogy hatalmas vihar van készülőben, és ezt nem jó értelemben mondom. Most, hogy ilyen új típusú eszközökhöz nyúlhatnak a diákok, az oktatási rendszernek is épp ideje lenne megújulnia. Olyan feladatokat kellene adni a gyerekeknek, amik felébresztik a kíváncsiságukat, és fenntartja a lelkesedésüket. Nem pedig olyanokat, amelyek megvalósításához menekülőútvonalat kell keresniük” – részletezte, hozzátéve, hogy ő gyakran ad olyan házit a tanulóinak, hogy építsenek meg valamit. Mindezt azért, mert (most még) nem tudja helyettük megtenni a ChatGPT.
Nyitókép: Getty Images