Kamasz

Ingyenes jogosítvány: jó ötlet vagy felelőtlenség?

Jövőre ingyenessé válhat a jogosítvány megszerzése a középiskolában és szakképző intézményekben tanulók számára – adtuk hírül mi is. Elsőre nagyon jól hangzik a törvénytervezet, de azért nem mindenki örül neki.
2023. Augusztus 18.
kamasz autót vezet
Kép: Getty Images

Részleteket ugyan még nem tudunk, de a kormányzati honlapon már elérhető az a törvénytervezet, ami alapján jövőre ingyenes lehet a B kategóriás jogsi megszerzése minden középiskolában és szakképzésben tanuló számára. Egészen pontosan „közlekedési alapismeretek és gyakorlati vizsga letételéhez szükséges ismeretek elsajátítását” biztosítja ingyenesen az állam, tehát nagy valószínűséggel a vizsgadíjak nem tartoznak majd bele az ingyenességbe. Így könnyen lehet, hogy a KRESZ-vizsgáért, a gyakorlati és az egészségügyi vizsgákért továbbra is fizetni kell. Ezek költsége most összesen mintegy 35 ezer forint. Ezt valószínűsíti Hoffmann Csaba, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezetének (AVOSZ) elnöke is, a Vg.hu-nak adott interjúban.

Komoly kiadás a családoknak

Mindez tehát azt jelenti, hogy sokkal olcsóbban juthatnak jogosítványhoz a diákok. Most ugyanis a KSH adatai szerint átlagosan 305 ezer forintba kerül a jogosítvány megszerzése. Ez természetesen akkor ennyi átlagosan, ha minden vizsgát elsőre, gond nélkül tesz le a hallgató. Ha nem így van, akkor 50-100 ezer forinttal is többe kerülhet a jogosítvány megszerzéséhez vezető út. Ezt erősíti meg kérdésünkre Pék Ciprián, a NATI Autóvezetést Tanító Iskola Nonprofit Kft. ügyvezetője is. „A jogosítvány nagyjából és átlagosan 300-350 ezer forintba kerül a mi iskolánkban tanuló fiataloknak. Ez anyagilag megterhelő lehet a családoknak.” Hozzáteszi, hogy a szociális esélyegyenlőség miatt, valamint a munkaerőpiaci esélyek szempontjából – különösen vidéken – is fontos a jogosítvány megléte. Sőt, ma már el is várják a munkaadók, hogy rendelkezzenek vele a dolgozóik.

Felelőtlenség?

Vannak, akik szerint azonban lehet, hogy anyagilag könnyebbség, de felelőtlenség a fiatalokat ingyen jogsihoz juttatni. – A vezetési stílust, közlekedési morált tekintve nem tartom túl jó ötletnek. Bizonyos életkor alatt (felett is) biztosan alkalmasságit illene előírni – írta egyik olvasónk, Adrienn a hír alatti kommentben. Többen egyetértettek vele, noha az életkori határt nem kívánja a törvény leszállítani, azaz ebből a szempontból maradna minden ugyanúgy, ahogy most is van: 17 éves kortól lehet autót vezetni (magyar jogsival külföldön 18 éves kortól).

Mások szerint sokkal fontosabb lenne már általános iskola első osztályától KRESZ-t és közlekedési alapismereteket tanítani, megint mások szerint hasznosabb lenne, ha ebből az összegből a nyelvvizsgát támogatná a kormány. Mondjuk ezen a pénzen ingyenes középfokú és felsőfokú nyelvvizsga lehetőségeket biztosítani, vagy emelt szintű érettségi felkészítőket… Az picikét fontosabb azért a diákoknak – írta hozzászólásában Szilvi nevű olvasónk.

– Ahogy rallyznak, ezzel lesz ám ne mulass – fogalmazott olvasónk Antal, és nyilván arra utalt, hogy a balesetek okozói igen gyakran fiatalok és/vagy rutintalan sofőrök. Ezzel is sokan egyetértettek, Ildikó például úgy fogalmazott, hogy nehéz a kérdés, mert ki fogja eldönteni, hogy érett-e erre egy kamasz. Megnéztük a Vezess.hu-nak a KSH által küldött vonatkozó statisztikáját a tavalyi évben balesetet okozók életkor szerinti bontására és az alábbiakat találtuk:

  • 24 éves korig 1949,
  • 25-30 éves kor között 1614
  • 31-35 éves korosztálynál 1267
  • 36-40 évesek 1152
  • 41-45 évesek 1285
  • 46-50 1353
  • 51-60 2062
  • 61-64 631
  • 65 év felett 2227 volt az okozott balesetek száma tavaly.

Pék Ciprián szerint nem lehet általánosítani, vannak, akik fiatal koruk ellenére nagyon is felelősségteljesek, míg mások akár harmincévesen sem.

Nem kötelező, a szülő dönti majd el

„A szülő, a törvényes képviselő vagy a nagykorú tanuló döntésével visszautasíthatja a képzésben részvételt” – olvasható a törvénytervezetben, tehát egyáltalán nem kötelező majd igénybe venni – amennyiben valóban lesz a jövő tanévtől – az ingyenes jogosítvány megszerzésének lehetőségét. Az, hogy pontosan hogy fog kinézni mindez a gyakorlatban, még nem tisztázott. A hvg.hu kérdésére az Igazságügyi Minisztérium úgy fogalmazott: „a támogatás igénybevételének formája, módja kialakítás alatt áll az érintett tárcák részéről”.

A kormány egyébként eddig a 20 év alatti fiatalok jogosítványszerzését utólag 25 ezer forinttal támogatta. Kérdés, hogy az ingyenes jogosítvány is utófinanszírozott formában fog-e megvalósulni.