Kisgyerek

3 éves gyerek: Ez az ideális súly és méret

Mekkora egy 3 éves gyerek? Milyen magas és mennyit nyom alatta a mérleg? Ezek mellett lényeges kérdés az is, mi mindent tud már egy ekkorára nőtt kicsi!
2025. Január 19.

Amikor a legkisebb családtagok 3 évesek lesznek, a szülők életében is új időszak kezdődik. Nemcsak nappalra, de éjszakára is lekerül a pelus, ritkulnak a hisztik és a rosszabbul alvó gyerekek ritmusa is beáll végre. Ezek sok szempontból könnyebbséget jelentenek, ugyanakkor újabb kihívások tarkítják az unalmasnak amúgy sem nevezhető hétköznapokat.

Amikor elérik a gyerekek a 3 éves kort, mind a magasságukban, mind a súlyukban jelentős eltérések lehetnek a kortársak között, anélkül, hogy az bármilyen egészségügyi problémát jelezne! 

  • 3 éves korukban a kislányok súlya 10,4 és 19 kg között tekinthető ideálisnak
  • A 3 éves kisfiúk optimálisnak tekintett súlya pedig 10,8 és 19,1 kg közé tehető
  • A kislányok testmagassága 86,1 és 103 cm között ideális
  • Az ugyanennyi idős kisfiúk normál magassága pedig 87,4 104,6 cm

Ebben a korban nemtől függetlenül szép egyenletes, évente nagyjából 6-8 centis növekedés várható. A testalkat még babás: puha, gömbölyded szinte minden hároméves. Részben ez és a tapasztalatok hiánya magyarázza, hogy sokuk mozgása még nem elég magabiztos.

Öt és fél éves korára egy átlagos gyerek vékony lesz, a zsírpárnák eltűnnek róla. Az életkor előrehaladtával fokozatosan lassul a testsúly növekedése.

Mi mindent tud egy 3 éves gyerek?

Ennyi idősen a legtöbb gyerek szívesen gyalogol, akár hosszabb távon is. Persze ehhez az kell, hogy érdekes legyen a környezet vagy az úti cél. A játszótéren, a kertben vagy az ovi udvarán szívesen próbálkozik a magasabb mászókák meghódításával is. Ilyenkor jó, ha a szülő előveszi bátrabbik felét, és engedi a gyereket: hadd próbálja ki képességeit!

Az elején valószínűleg nem megy könnyen, de meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy néhány horzsolás és lila folt a gyerekkori felfedezések velejárója. Legyen az alapelv: csak oda mászhat föl a gyerek, ahonnan le is tud jönni. Az első próbálkozásoknál mindig álljon mellette a szülő.

A gyerekek finommozgása is rengeteget fejlődik: ha gyorsan nem is, de egyedül tud öltözni, nagyobb gombokat kigombolni és cipőbe bújni. Ugyanakkor az is igaz, hogy a hároméves többet akar, mint amennyit tud. Ha valami nem sikerül, nagyon el tud keseredni, dühöng, elmegy a kedve a további próbálkozásoktól. A szülő ilyenkor azzal segíthet, ha legalább ő higgadt, türelmes marad, bátorítja a gyereket, de ha a kicsi feladná, nem erőlteti a dolgot.

Gondolkodás

Mostanra sokat fejlődött a rövid távú emlékezete, meg tud jegyezni olyan kéréseket, amelyek egyszerre több dologra vonatkoznak. Rövidebb verseket is megtanul, de ezekben gyakran nem a tartalom, hanem inkább a ritmus és a dallam a lényeges számára. 

A kicsi a mennyiségek iránt is érdeklődni kezd, megszámlál tárgyakat vagy az ujjait. Képes sort alkotni, akár szín vagy méret szerint is.

Az események okát nem mindig érti, sokszor összekeveri a véletlen egybeesést az ok-okozati viszonnyal, de ez nem zavarja túlzottan: mágikus gondolkodásába beleférnek a “csodás” történések. Amit lát, azt eddig megszerzett tapasztalatai alapján érti meg, egyelőre nem tud elvonatkoztatni.

Érzelmek

 Gyerektársaságban egyre jobban feltalálja magát. Apró sérelmek miatt is nagyon kétségbe tud esni, a vigasztaláshoz nagy szüksége van az ölelésre, a szülő közelségére. Már különbséget tesz társai között, van, akivel szívesebben játszik, van, akivel kevésbé.

Az együtt játszás még többnyire utánzást jelent, vagy azt, hogy mind a ketten ugyanolyan játékszerrel játszanak, de nincs köztük együttműködés. Ha gorombán bánnak vele, vagy csalódik, indulatai többnyire elhatalmasodnak rajta. Vérmérsékletétől és a nevelőitől kapott mintától is függ, hogy ilyenkor verekedni kezd vagy sírva fakad.

E tekintetben a fiúk és a lányok többnyire különbözőképpen viselkednek.

Az első műalkotások

A rajzkészség velünk született tulajdonság. Ha a kisgyereknek mindig van a keze ügyében rajzeszköz, és bőven áll rendelkezésére nagyméretű papír, minden adott a fejlődéséhez. Nem kell “megtanítanunk” rajzolni, elegendő, ha együtt ügyeskedünk: pont-vessző emberkét, házikót rajzolunk, és mondókázunk hozzá. Az első firkáknál a kisgyerek csak élvezi, hogy nyomot hagy a papíron.

A kétéves kori jellegzetes köröcskék hároméves korban sok-sok lábat kapnak. A leginkább napocskára hasonlító alakzatról kiderül, hogy embert, állatot ábrázol. Négyéves korra a végtagok száma és helye nagyjából megközelíti a valóságot, és a kisgyerek jelzi rajzán a horizontot is: a felső kék vonal az ég, az alsó zöld vagy barna a talaj. Rajzaiban önmagát fejezi ki, nem valósághű ábrázolásra törekszik.

Előfordulhat, hogy fejjel lefelé rajzol mindent, apa kisebb, mint ő maga, anyának pedig rengeteg ujja van. Ne oktassuk ki soha, hogy mi nem jó a rajzon, inkább kérjük meg, mesélje el, mi történik a képen. Adjunk neki vastag, jól fogó színeseket, zsírkrétákat és nagyobb, csomagolópapírból vágott lapokat!

Fotó: Getty Images