Minél többször kerül egy adott tárgy a baba látóterébe, annál gyorsabban fog asszociálni az adott tárgyról a hallott szavakra – mondja Linda Smith, az Indiana University kutatója. Az egyetem pszichológusai szerint nyelvi nehézségek és autizmus esetén új kezelési lehetőségek alapjául szolgálhatnak az eredményeik.
„A vizuális inger lehet a kulcs ahhoz, hogy a látott tárgyakhoz ’ragadjanak’ a szavak. A szótanulás nehézsége akár vizuális feldolgozási nehézségből is adódhat. Azok a gyermekek, akik későn kezdenek beszélni, lassú lehet a látottak feldolgozási képessége. Az autista gyermekeknél a tárgy-feldolgozás is problémás.” – fogalmaz a szakember.
Smith és munkatársai 8-10 hónapos korú gyermekeken végezték el a kutatást. A gyermekek fejére kamerát rögzítve a napi rutint, főleg az étkezési időket követték. Szoros összefüggést tapasztaltak a vizuális környezet – a tárgyak látótérben való megjelenésének gyakorisága – és a szavak verbális megjelenése között. A beszédzavaros gyermekeknél megfigyelhető volt, hogy kevesebb rendszer van a vizuális ingerekben, vagy akár a napi tevékenységben.
A nyelvtanulásban tehát létfontosságú szerepe van mind a szavaknak, mind a vizuális ingereknek. Az eredmény egy teljesen új dimenzióba helyezi a nyelvtanulást- tették hozzá a kutatók.
A tanulmány a Royal Society Philosophical Transactions B folyóiratban jelent meg.
Forrás: Medipress