Olvass neki mesét, jobban megy a tanulás!
Azok a gyerekek, akiknek rendszeresen olvasnak mesét, hosszú távon profitálnak ebből, méghozzá annál nagyobb mértékben, minél többet olvastak nekik – derül ki egy német felmérésből, amely szerint nemcsak a szociális készségek és az iskolai eredmények fejlődnek, hanem a kreativitás és a mozgás is.
Különösen a fiúk és az alacsonyan képzett családok gyermekei járnak jól a meseolvasással – írja a Die Welt című német lap internetes kiadása. Egy felmérés során bő ötszáz, reprezentatív módon kiválasztott, 10 és 19 év közti gyermekkel és édesanyjukkal töltettek ki kérdőíveket.
Azok a gyerekek, akiknek kiskorukban olvastak anyanyelv és matematika tantárgyakban, akár 0,4 jeggyel magasabb eredményt érnek el. Ez különösen az alacsonyabban képzett családoknál mutatkozott meg. Azok a fiúk, akiknek olvastak, maguk is 20 százalékkal nagyobb eséllyel nyúlnak a könyvhöz, mint akiknek nem olvastak. Azok közül, akiknek olvastak, többen is űznek valamilyen sportot, vagy zenélnek.
Hiába tud olvasni, szüksége van arra, hogy te mesélj neki!
Németországban ötödször mérték fel a meseolvasási helyzetet. A szervezők amellett szállnak síkra, hogy a szülők ne hagyják abba a meseolvasást, mihelyt a gyermek megtanul olvasni. Ehelyett inkább folyamatos átmenetet javasolnak a kettő közt. Ezenkívül a felolvasás lényeges előnye az együtt töltött idő. Ezt pedig még a legjobb hangoskönyvek sem pótolhatják.
Szeresse meg a könyvet!
Amikor már jól megy neki az olvasás, ő is örömmel veszi a kezébe a könyvet, ha egész gyerekkorában ezt látta szüleitől, testvéreitől. Ám azok a gyerekek, akik kudarcot élnek át az olvasás terén, nehezebben fognak megbarátkozni a könyvvel, a jó példa ellenére is.
Az Oktatáskutató és -fejlesztő Intézet – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum pár éve létrehozott egy internetes oldalt, hogy segítséget nyújtson a pedagógusoknak és a szülőknek a motiválás lehetséges módszereiben és a gyerekek számára legmegfelelőbb olvasmányok kiválasztásában. Az oldal elsődleges célja játékos formában megszerettetni az olvasást az egészen kicsikkel és a nagyobbakkal is.
A gyerekkori olvasási élmények kiemelt szerepet játszanak a személyiségfejlődésben. A többet olvasó diákok később jobban teljesítenek mind az oktatás, mind a munka világában. Általános tapasztalat, hogy 10 éves kor felett a gyerekek kevesebbet olvasnak. A 15 évesek körében végzett nemzetközi szövegértési felmérésen a magyar diákok olvasási készsége alig éri el az átlagos szintet.
Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: MTI