A Közép-európai Egyetem (CEU) és a Birminghami Egyetem kutatása elsőként bizonyította be, hogy a babák is képesek egyszerű fogalmakat összetett gondolatokká formálni. Vagyis a kreativitás gyökerei már a csecsemőkben is megvannak, írja közleményében a CEU.
„Az emberi kreativitásnak nincsenek határai: elvitt minket a holdra és gyógyíthatóvá tett halálos betegségeket – de fontossága ellenére még nem tudjuk, mikor és hogyan jelenik meg az a lenyűgöző képesség, ami lehetővé teszi az ötletek kombinálását és új dolgok feltalálását” – nyilatkozta a kutatás kapcsán Dr. Pomiechowska, a kutatás vezetője. “Ez a kutatás azt mutatja, hogy ha meg akarjuk oldani az emberi kreativitás kialakulásának rejtélyét, vissza kell mennünk a nyelvtanulás kezdetéig.”
A kísérletben 60, körülbelül 12 hónapos baba vett részt, és olyan mesterségesen kreált szavakat kellett megtanulniuk, amelyek kis mennyiségeket jelölnek, mint például 1 vagy 2. Először megtanították a babáknak a két új, mennyiséget leíró szót: a „mize” egyet, a „pádu” kettőt jelentett. Ez után a mennyiségeket a már ismert szavakkal kellett együttesen alkalmazniuk, például egy kép azonosításában, amin „pádu (2) kacsa” volt látható. Mivel a babák beszélni még nem tudtak, ezért a kutatók szemmozgás-követéses technológiát alkalmaztak: a babák szemmozgását követték egy műszerrel, ezzel tudták megállapítani, hogy melyik képet nézik, amikor egy új szókapcsolatot hallanak. A kutatás során megállapításra került, hogy a babák sokkal hamarabb képesek fogalmakat összekapcsolni, mint amikor az a beszédükben is megnyilvánul.
„A különböző fogalmak kombinálásának képessége valószínűleg nemcsak abban segít a babáknak, hogy értelmezzék az összetett nyelvi kifejezéseket, hanem elősegíti azt is, hogy hatékonyabban tanuljanak a tárgyi és társas környezetükről. A felnőtteknek pedig ez a képesség teszi lehetővé, hogy meghaladjanak minden gondolatot, ami valaha már megszületett, korlátlan lehetőségeket megnyitva az emberi elme előtt” – fogalmazott Dr. Kovács Ágnes, a CEU Kognitív tudományok tanszékének docense, a kutatás résztvevője.