Július elsejével indult el az online árfigyelő, amelynek segítségével 62 termékkategória árait tudjuk összehasonlítani a legnagyobb bolthálózatok esetében. Augusztus végén újabb felhasználóbarát funkciók élesedtek. A portáltól azt várták, hogy fokozza a versenyt, az üzletláncok majd egymással versengve igyekeznek alacsonyabb árakkal csábítani a vevőket, így csökken az infláció.
A platform indulása óta a tojás ára csaknem 30 százalékkal, a spagetti ára több mint 22 százalékkal, a lisztek és zöldségek átlagára 16 százalékot meghaladó mértékben csökkent. A zöldpaprika és a fokhagyma ára mintegy 25-30 százalékkal, míg a fejes káposzta, kelkáposzta, étkezési burgonya és paradicsom közel 20 százalékkal kerül kevesebbe, mint július elején. A kenyér és a tejtermékek átlagosan több mint 8 százalékkal, a margarinok pedig közel 13 százalékkal lettek olcsóbbak az árverseny hatására. A húsok közül legnagyobb mértékben a pulykamellfilé ára csökkent, átlagosan 16 százalékkal, de a csirkeszárny is 7 százalékkal olcsóbb, mint a rendszer indulásakor volt – sorolta a Gazdaságfejlesztési Minisztérium az MTI-nek eljuttatott közleményében.
Az elmúlt egy hét során az átlagárak 33 termékkategóriában mérséklődtek tovább. Egy hét leforgása alatt legnagyobb mértékben a vöröshagyma ára csökkent, 9 százalékkal, de a banán és a zöldpaprika ára is több mint 7 százalékot mérséklődött. A húsokat tekintve a pulykamellfilé több mint 4 százalékkal volt olcsóbb, mint egy héttel korábban, illetve a spagetti, a finomliszt, a tehéntúró és a sárgarépa átlagárai is 4 százalékot meghaladóan csökkentek.
A látogatottsági adatok alapján az online platform látogatóinak száma már megközelíti az 1,2 milliót.
Most többfunkciós, szabadon összeállítható és megosztható bevásárlólistával bővült az árfigyelő rendszer. A legújabb funkciónak köszönhetően az üzletek árainak egyszerűbb összehasonlíthatósága további versenyre ösztönözheti a kereskedelmi láncokat, ezzel is hozzájárulva az infláció egy számjegyűre való mérséklődéséhez – állapította meg a GFM.
A Portfolio cikke ugyanakkor felveti, hogy ha egy üzletlánc eltérő árakat alkalmaz az egyes boltjaiban, az megtévesztő lehet, mert a rendszer előre sorolja akkor is, ha csak egy-két helyen csökkentett árat.
A Gazdasági Versenyhivatal szóvivője a Telexnek erre úgy reagált, hogy folyamatosan dolgoznak az árfigyelő rendszer tökéletesítésén, ez a gyakorlat is változhat, mivel az eltérő árazást nem tilthatják meg. „Ugyanakkor a megfelelő adatok kinyerhetők, hiszen ahol több ár van, ott a honlapon elérhető az árintervallumos („tól–ig”) árazás, illetve aki megnézi a konkrét, hozzá közel eső boltot, vagy egy új funkcióval bevásárlólistát állít össze, ő is az adott boltra jellemző pontos információt kapja. Vagyis a probléma inkább csak annál a sorba rendezésnél jelentkezik, amikor az oldal megmondja, melyik a legolcsóbb trappista, 2,8-as ESL tej, pulykasonka vagy tojás” – mondta a lapnak Horváth Bálint.