Teherbeesés

“Folyamatosan emlékeztetnem kell magam, hogy a testem még gyógyulóban van” – balerina és anya egyszerre

Nem is gondolnád, de némelyik balerina úgy piruettezik a színpadon, hogy éjjel többször felkelt megetetni a hasfájós babáját, hogy küzd a kialvatlansággal, a hisztivel, a fogzással, a csecsemőkkel és kisgyerekekkel járó non-stop zűrzavarral és érzelmi hullámvasúttal. Farkas E. Lina az nlc-n olyan balerinákról írt riportot, akik az anyaság és a karrier között zsonglőrködnek.
2023. Május 26.
balerina
Fotó: Getty

Nemrég szültek, de a színpadon légies könnyedséggel hajladoznak, piruetteznek és spárgáznak a levegőben. Törékeny testük nem árulja el, hogy pár hónappal ezelőtt még a gyermekükkel voltak várandósak. Az előadás végén a vastapsra kecsesen meghajolnak. Ez az a pillanat, amiért hosszú évtizedeket gyakoroltak, küzdöttek, erőn felül teljesítettek, és amiről az anyasággal sem szeretnének lemondani. Ők már megtehetik, hogy két szerepet visznek, ám ez nem volt mindig opció, ha a csúcson akartak maradni – írja az nlc. cikke.

Amikor az ottani igazgató, Heinz Spoerli megtudta, hogy gyereket várok, teljesen kikelt magából”

– mondta Tanykpayeva Aliya a Fidelio-nak, amikor az anyaság és a tánc bonyolult kapcsolatáról mesélt, hozzátéve, hogy abban az együttesben egyetlen balerinának sem volt gyereke, mert Spoerli nem viselte el, ha valaki nem teljesen a táncnak él.

Korábban ez a típusú hozzáállás egyáltalán nem volt meglepő. Egy balerinának rendszerint addig tartott a karrierje, ameddig várandós nem lett, épp ezért egy női táncos számára hatalmas dilemmát jelentett, hogy mitévő legyen: vállaljon gyereket, és mondjon búcsút a karrierjének, vagy fordítva: táncoljon még pár évet, vállalva, hogy kicsúszhat a termékeny éveiből.

terhes táncosnő

Fotó: Getty

Évtizedeknek kellett eltelnie ahhoz, hogy a táncosok között is egyre inkább elfogadott legyen, hogy a táncosok elmennek szülni, majd visszatérnek. 2021 például igazi babyboom volt a balerinák között: sokan kihasználták a járvány-okozta kényszerpihenőt, és belevágtak az anyaságba, nemrég pedig az egyik kedvenc szóló balerinámat, Maria Kochetkovaát láttam 36 hetesen piruettezni az Instagramon. 

Hogy az utolsó hónapban ideális-e edzeni vagy sem, azt nem ez a cikk fogja megfejteni, az viszont biztos, hogy nem Maria az első profi táncos vagy élsportoló, aki ugyanúgy folytatta az edzéseket, mint a szülése előtt. Az Orosz Állami Balettnél (Maria San Francisco-ban táncol) például régóta ez a gyakorlat: a balerinák dolgoztak, táncoltak egészen addig, amíg a test változása ezt engedte, majd néhány héttel a szülés után vissza is álltak a rúd mellé. Hasonló metódus figyelhető meg a legtöbb nagyhírű balett intézménynél, amiben komoly szerepet játszhat az is, hogy nincs idő a kimaradásra; leginkább mert az aktív évek, (amikor a hosszú tanítványi évek után már fontos szerepet táncolhatnak el), és a termékenységi időszak fedi egymást.

Egy szóló balerina karrierje ugyanis olyan negyven éves koráig tart, és ez az a pont, amikor a nők reproduktív mutatói meredeken zuhanni kezdenek. A természetes teherbeesés egyre nehezebbé válik, sőt, negyven felett még lombikprogram segítségével is kicsi az esély arra, hogy összejöjjön egy egészséges terhesség. Az ok egyszerű: a nők egy adott petesejtállománnyal jönnek a világra, amely az első menstruációt követően minden egyes hónappal csökken, arról nem beszélve, hogy a petesejtjeink is velünk öregszenek. Így történhet meg, hogy míg huszonéves korunkban tízből nyolc petesejt egészséges, addig negyvenéves korban hét petesejtből már csak három alkalmas arra, hogy megtermékenyülés után egészséges embrióvá, magzattá, majd gyermekké fejlődjön.

A balerinákon tehát hatalmas a nyomás, ha nem akarnak kifutni a reproduktív éveikből, de a karrierjüket sem szeretnék feláldozni, amiért keményen megdolgoztak. A táncosoknak azzal is számolniuk kell, hogy nem lesz számukra egyszerű a teherbeesés, hiszen az orvosi tanulmányok azt mutatják, hogy a meddőségi problémák összefüggésben vannak azzal az aszkéta életmóddal, amit gyermekkoruktól kezdve gyakorolnak. A nők reproduktív rendszere ugyanis rendkívül érzékeny a környezeti tényezőkre. Ezek közé tartozik a táplálkozás, az alacsony testsúly, a magas fizikai terhelés, a serdülőkori edzés, a drasztikus diéta és a stressz.  A balett-táncosok ideális emberi modellnek számítanak az említett környezeti tényezők tanulmányozására, hiszen korán, általában nyolcévesen vagy annál fiatalabb korban kezdik a képzést, és egész serdülőkorukban folytatják az edzéseket. Ebben a kritikus és stresszes időszakban a szakmai túlélés részben az ideális testalkatnak való megfelelésen múlik. Ez a kívánt alkat pedig nagyon vékony, 10-20 százalékkal az ideális testsúly alatt mozog.

Azok számára, akiknek “jobban” elkezd nőiesedni a testük, a kemény étkezési kontroll szinte életmóddá válik. A kemény diétát kísérő erős fizikai edzés élettani változásokkal és orvosi problémákkal jár, beleértve a késleltetett pubertást, a késleltetett első menstruációt, és a ciklus elmaradását.

Hogy hogyan sikerül mégis egyes táncosoknak helytállni mindkét szerepben, és miként tudják tartani a feszes napirendet, olvasd el a cikk folytatásában IDE kattintva!