Az első időszak nehezebben telhet az új környezetben, később pedig a motiváció megőrzése jelenthet nehézséget. Ezek kezeléséhez ad három tippet Licsár Szilvia pedagógus.
Jóság liszt – a motiváció és önismeret fejlesztésének “finom” eszköze
Szülőként fontos, hogy ne csak a nem helyeselt viselkedés iránti nemtetszésünket hangsúlyozzuk, hanem az olyan alkalmakról is mindig tegyünk említést, dicsérjük meg, amikor gyermekünk valamit jól, ügyesen visz véghez. A tőlünk hallott külső megerősítések mellett fontos, hogy magában is vegye észre, mi az, amit jól csinál. Az önértékelés gyakorlására nyújt remek gyakorlási lehetőséget a “jóság liszt”.
Válasszuk ki a kedvenc sütijét, nézzük meg, hogy mennyi lisztre van szükség az elkészítéséhez. Ezt a mennyiséget elosztjuk annyi napra, ameddig a játékot, a liszt gyűjtését tervezzük.
Este vacsora közben, vagy amikor leülünk ezt megbeszélni, megkérjük, hogy ő mesélje el, hogy miként látja a napját. Itt bármit felsorolhat, amit szerinte jól csinált. Például megterített a konyhában, segített az öccse leckéjében, jelentkezett egy új szakkörre, megvigasztalta a barátnőjét az oviban. Ez alapján, ha ő este úgy ítéli meg, a nap végén kimérheti az adott mennyiségű “jóság lisztet” a gyűjtőedénybe. Ha a szükséges mennyiség összegyűlt, elkészíthetjük a süteményt, sőt megoszthatjuk akár az óvodai, iskolai barátokkal is. egy délutáni találkozó keretében.
Fából készült kincses ládikó – ha nehéz az elválás az óvodában
Az óvodai beszoktatás, az új környezet, óvónők és kis barátok megismerése izgalommal tölti el a gyerekeket, emellett sokan ekkor válnak el először hosszabb időre a szülőtől, amit nehezen viselnek. Ennek megkönnyítésére, nem csodaszer, de nagyon hatásos eszköz lehet a kincses-tár ládikó, amit többféleképpen is használhatunk. Az egyik lehetőség, hogy egy fajta összekötő kapocsként visz benne magával apróságokat otthonról, időnként belekukkanthat, ha nagyon hiányzunk neki. Használhatjuk otthon is, elrejthetünk benne apróságokat, – például színes ceruza, radír, kép az ovis jeléről, matrica, mozijegy egy rajzfilmre – amiket hazatérve megtalálhat. Idővel át is adhatjuk neki a kezdeményezést, ő is elrejtheti a dobozban az oviban készített apróságokat, rajzait, egy különös kavicsot …ebbe a ládikóba sok minden belefér. Igyekezzünk hát megtölteni!
Üzenet a tolltartóban/uzsis dobozban
Iskolába lépő gyermekünknek kedveskedhetünk vele, de nagyobbak is örülhetnek, ha üzeneteket küldünk nekik a tolltartóba, esetleg az uzsonnás dobozba csomagolva. Egy “Ma a kedvencedet csomagoltam”, “Délután elmegyünk fagyizni/a játszótérre” stb. üzenet kellemes meglepetés, várakozással tölti el, segít könnyebben viselni a hátralévő órákat. Biztató, bátorító vagy vicces üzeneteknek később is örülni fognak, így egy nehezebb dolgozat előtt jól jöhet egy “Drukkolunk!” vagy “Ne aggódj, sikerülni fog!” cetli, míg a várva várt pihenésig hátralévő időt egy “Már csak 20 nap az őszi szünetig” tábla segíthet jelezni.
Meg is nehezíthetjük ezt az időszakot
Az óvodakezdés sokszor az anyákat jobban megviseli, mint a gyerekeket. A gyerekek pontosan érzik, ha aggódunk amiatt, hogy ő hogyan fog beilleszkedni az óvodába, de azt is sejteni fogja, ha az óvónő vagy a csoportszoba nem szimpatikus számunkra. Az iskola esetében is fontos, hogy családi körben miként beszélgetünk, milyen véleményeket fogalmazunk meg általában az oktatással, tanulással, az iskolával, tanárral kapcsolatban.
Ha a gyerek azt hallja, hogy elégedetlenek vagyunk, akkor ő sem fogja ott jól érezni magát, csak a hiányosságokra és hibákra fog koncentrálni. Így minden segítő szándékunk ellenére, amivel a legjobbat szeretnénk gyermekünknek, sajnos épp ellenkező hatást érhetünk el. Ehelyett koncentráljunk a pozitívumokra, emeljük ki azokat a dolgokat, amiknek örülhetünk, és amik miatt gyermekünk is szívesen tölti el ott a napjai nagy részét a következő években.
Kapcsolódó cikkeink:
- Ami a tanszerlistáról kimarad – 5 praktikus dolog iskolakezdéshez
- Lehet stresszmentes a szeptemberi évkezdés?
- 7 dolog, amit senki nem mond el az iskolakezdésről
Forrás: Játékliget.hu