Megszaporodhatnak az online csalások, figyelmeztettek pénzügyi, rendészeti szakértők az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) által szervezett budapesti háttérbeszélgetésen, írja az MTI.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az online ügyintézések, vásárlások során a “leggyengébb láncszem” minden esetben a felhasználó: “mi vagyunk azok, akik kinyitjuk az ajtót és beengedjük a bűnözőket” – fogalmazott Sütő Ágnes, a KiberPajzs társ-projektgazdája.
A kiberbűnözés ma már az egész világunkat érinti; 2018-ban a csalók világszinten ezermilliárd dolláros kárt okoztak, az érték évről évre meredeken nő. A bűnözők célpontjai között éppúgy vannak vállalatok, mint magánszemélyek, akik ha nem figyelnek kellőképpen, egy pillanat alatt elveszíthetik a teljes vagyonukat – mondta, hangsúlyozva: a veszély mindenkit fenyeget, a tapasztalatok szerint legtöbbször idős embereket károsítanak meg.
Sonjic László, az OTP Bank biztonsági igazgatóságának vezető tanácsadója azt mondta, tévhit az, hogy az online csalók pénzintézetek rendszereit feltörve jutnak az ügyfelek pénzéhez; a legtöbb esetben maguk a felhasználók adnak meg olyan bizalmas adatokat, amelyekkel a bűnözők visszaélhetnek.
A csalók főképp webáruházak, csomagküldő szolgálatok hamis ajánlataival, hamis befektetési lehetőségekkel, banki ajánlatokkal keresik meg lehetséges áldozataikat. Sok embernek az összes pénzét leemelték a számlájáról bűnözők, ezért az áldozatsegítés része az azonnali pénzügyi segély, amelyet a kormányhivatalokban lehet igényelni. A jogi mellett fontosnak nevezte az érzelmi segítségnyújtást is, mivel a károsultak sokkos állapotba kerülhetnek, ennek kezeléséhez igény esetén pszichológus segítségét is kérhetik.
Halász Viktor, a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó iroda szakértője fontosnak nevezte, hogy mindenki figyeljen a gyanús körülményekre, ilyen lehet, ha egy bank nevében jelentkező állítólagos ügyintéző számlaszámot, PIN-kódot és hasonló bizalmas adatokat kér telefonon, vagy azt ajánlja, hogy az ügyfél különféle szoftvereket, alkalmazásokat töltsön le.