A babák és a kisgyerekek a játékon keresztül kezdik felfedezni az őket körülvevő világot, és rengeteg dolgot a játék által tanulnak meg., mind az egyéni fejlődésüket tekintve, mind a társas kapcsolatok terén. Ahogy arról már írtunk, a csoporton belüli játéknak különböző típusai vannak, amiket érdemes ismerni ahhoz, hogy tudjuk, hogy a kisgyermek éppen melyik fejlődési állomásnál tart, és milyen elfoglaltságokkal segíthetjük az adott időszakban.
Ennek az állomásai között van a magányos játék, a bámészkodó játék, a párhuzamos (parallel) játék, az asszociatív játék és a kooperatív játék – ezekről itt olvashatsz bővebben is. Mit érdemes tudni a párhuzamos játék állomásáról, hogy néz ki ez a szakasz, és miért hasznos?

(Kép forrása: Getty Images)
Mi a párhuzamos játék?
A párhuzamos játék szakaszánál még az jellemző, hogy az kisgyerekek, ha például egy doboz építőkocka mellett ülnek és azzal játszanak, vagy közösen ülnek a homokozóban a homokozójátékokkal, akkor sem együtt játszanak, hanem csupán egymás mellett. A játékuk független, nincs interakciójuk egymással, egymás mellett a saját játékukat játsszák, nem vonódnak be a másik játékába. Ez az utolsó játékállomás mielőtt végül elkezdenek nyitni egymás felé, és együtt játszani. Ez mégis egy fontos szakasz a társas fejlődésükben.
A párhuzamos játék általában kisgyerekkorban és óvodáskorban figyelhető meg, nagyjából 18-24 hónapos kor körül kezdődhet, és 3-4 éves korig tarthat. A kisgyerek ugyanazokkal a játékokkal játszhat a többi gyerek mellett, de a játékuk nem metszi egymást, és bár elkezdhetik megfigyelni a többi gyereket maguk körül, még mindig nagyrészt az aktuális tevékenységükre koncentrálnak ahelyett, hogy a társaik mit csinálnak.
Miért hasznos a párhuzamos játék?
Ugyan még nem játszanak ekkor másokkal, de ez egy kiindulópont a társas interakcióhoz. ehetőséget ad arra, hogy megfigyeljék a körülöttük játszókat, ezzel is tanulva a másokkal való együttműködést. A játék során utánozhatják is egymást, és érdeklődhetnek egy-egy játék iránt, amivel a másik gyerek játszik. Emellett a párhuzamos játék során a gyerekek:
- megtanulják tolerálni, hogy a kortársaik az ő terükben legyenek
- gyakorolják ugyanazoknak a játékoknak a használatát, mint a többi gyerek, és osztozhatnak azokon
- megfigyelik, hogyan beszél és játszik a többi gyerek
- látják, hogyan lépnek interakcióba a felnőttek más gyerekekkel a játék közben
Mivel lehet ösztönözni a párhuzamos játékot?
Biztosítsuk a megfelelő eszközöket. Több hasonló játékkal zökkenőmentesebb lehet, amikor egymás mellett játszanak a gyerekek, mert ebben az időszakban még nem tudnak túlzottan jól osztozkodni, ugyanazt a dolgot egyszerre csinálni.
Teremtsünk megfelelő lehetőségeket. Ha változtatjuk a játék helyszíneit, az ösztönzi a gyerekek kreativitását, képzelőerejét. Érdemes emellett cserélgetni a játékokat is, ami segít új játékmódokat kitalálni és felfedezni, melyik játékokat kedvelik legjobban.
Hagyjunk időt az egyéni játékra is. Nem könnyű folyamatosan másokkal interakcióba lépni, ezért a kisgyereknek is szüksége van olyan időszakra, amikor más gyerekekkel és amikor más gyerekek nélkül játszik. Így mindenféle játékmódra jut ideje.
(via thebump.com)