A játék azért különösen fontos a gyerekek életében, mert rengeteg dolgot tanulnak meg ennek során, így fedezik fel az őket körülvevő világot, és a szociális fejlődésnek is fontos része. És maga a játék is fejlődésen megy keresztül: a csoporton belüli játéknak ilyen állomásai vannak.

(Kép forrása: Getty Images)
A játékra természetesen gondolhatunk úgy, mint szórakoztató időtöltésre, de ez a gyerekek fejlődése szempontjából is hihetetlenül fontos. A játékon keresztül különböző készségeket sajátítanak el a kisgyerekek, köztük szociális készségeket is, mint a hatékony kommunikáció, a problémamegoldás, az együttműködés. De önmagukról is sokat tanulnak a játékon keresztül, a szeretett és nem kedvelt dolgaikról, az érdeklődésükről, az erősségeikről.
Mildred Parten amerikai szociológus írta le a csoporton belüli játék állomásait a kisgyerekeknél, hogy hogyan jut el az egyéni játéktól a kooperatív közös játékig. Ha szeretnéd tudni, melyek ezek a játékszakaszok, és hogy mivel segítheted a gyermekedet az egyes állomások során, az alábbi galériában olvashatsz erről bővebben.
Milyen állomásai vannak a közös játéknak?
6 fotó megtekintése
Szabad játék
Szabad játék – A szabad játék időszaka nagyjából a 0-3 hónapos kor. Ez a játé alapozza meg a többi játékszakaszt a gyerekeknél, és ez valójában arról szól, hogy a baba fedezi fel a karjának, lábának mozgásait, különböző mozdulatokat végez, és még bármiféle szervezettség nélkül csak ismerkedik a környezetével. Ilyen lehet akár az is, ha a pici rágcsál vagy ütöget egy játékot, ha bármi olyat csinál, ami segíti jobban megérteni a környezetét, fejleszteni a motoros készségeit.
Fotó megosztása:
Egyéni játék
Egyéni (magányos) játék – A 0-2 éves kor ennek a játékállomásnak az időszaka, ekkor a kisgyerek egyedül játszik, még nem igazán érdekli őt a másokkal való interakció játék közben, magát szórakoztatja a játékkal. Ez egy fontos állomás, hiszen szabadon fedezheti fel közben magát, a környezetét, a kreativitását, új személyes, motoros vagy kognitív készségeket tanul, és felkészül a másokkal való közös játékra. Ilyen lehet, amikor egyedül játszik különféle játékokkal, kockákból épít, könyvet nézeget – bármi olyat használ, ami felkelti a figyelmét, és az amivel való játékba zavartalanul elmélyedhet. Így ezt a szakaszt például nyitott végű játékokkal támogathatod, ami a képzelőerejét is megmozgatja.
Fotó megosztása:
Bámészkodó játék
Bámészkodó/megfigyelő játék – Ez az a játékállomás – nagyjából kétéves korban –, amikor a kisgyerek megfigyeli a többiek játékát, de még nem vesz részt benne. Gondolhatnánk, hogy a bámészkodó játék során a kisgyerek magányos, vagy esetleg fél más gyerekekkel játszani, de nem erről van szó, és ez egy nagyon fontos lépcső a későbbi közös játékhoz. Hiszen a kisgyerek sokat tanul abból is, ha megfigyel másokat: a játék társas szabályairól, a kapcsolatokról, hogy hogyan lépjen majd interakcióba másokkal, a játék különböző módjairól és általánosságban a világról. A kisgyermek közel ülhet a többi gyerekhez, téged kérdezhet arról, hogy mit csinálnak a többiek, de még nem szól hozzájuk direkt és nem csatlakozik a játéktevékenységhez.
Fotó megosztása:
Párhuzamos játék
Párhuzamos játék – Kétéves kor utáni időszakban jelenhet meg a párhuzamos játék. Ilyenkor a kisgyerek más gyerekek mellett játszik, de még nem velük együtt, nem közös játéktevékenységet folytatnak. Ilyen lehet például, amikor a gyerekek egymás mellett ülnek a játszótéren vagy a játszóházban, de két különböző játékkal játszanak. A saját játékukra fókuszálnak, abba mélyednek bele, de a másik játékát is megfigyelik. De foglalkozhatnak ugyanazzal a tevékenységgel, és ezzel gyakorolhatják a készségeket és új módszereket tanulhatnak a későbbi közös cselekvéshez. Ilyenkor egy kicsit közelebb kerül a többi gyerekhez a kisgyerek, mint a bámészkodó játék során.
Fotó megosztása:
Asszociatív játék
Asszociatív játék – Ez az a játékállomás – a gyerekek 3-4 éves kora körül –, amikor már elkezdenek egymással együtt játszani. Ilyenkor már kommunikálnak egymással, egymás játékához kapcsolódó játéktevékenységet folytathatnak, és egyre jobban odafigyelnek a többi gyerekre és az ő játékukra. Akár meg is osztozhatnak egymás játékain. Ezzel fejlődnek a szociális készségeik, és a játék során elkezdhetik gyakorolni is mindazt, amit a megfigyelő és párhuzamos játék során láttak a többiektől. Ilyen lehet például, ha együtt játszanak gyurmával, közösen festenek vagy játszanak a játszótéri játékokkal – viszont még nem egy közös játékcéllal foglalkoznak.
Fotó megosztása:
Kooperatív játék
Kooperatív játék – A kooperatív játék nagyjából négyéves kor után jelenhet meg a gyerekeknél. Ilyenkor már figyelnek a játék során a többi gyerekre és azok játékára, egyre összetettebb és interaktívabb a játékuk, és egy közös játékcéllal foglalkoznak. A játékuknak akár szabályaik is lehetnek, amiket közösen találnak ki, és ennek során együttműködnek a gyerekek – azonban a kisebbeknél ez még sok konfliktussal járhat együtt, hiszen még tanulják az osztozkodást, azt, hogy felváltva vegyenek részt a játéktevékenységekben. Ilyen játék lehet például bármilyen elképzelt játék, amikor például egy közös kalózhajóra képzelik magukat, vagy az olyan játékok, amikor együtt játszanak ugyanazokkal a játékeszközökkel.
Fotó megosztása:
(Források: bbc.co.uk, pathways.org, canr.msu.edu)