Család

Így manipulálják a gyereked a videójáték-gyártók

Sokszor alkalmaznak a gyártók célzott pszichológiai eszközöket azért, hogy a gyerekeket a képernyők előtt tartsák.
2025. Október 04.
gyerekek a kanapén fekszenek a telefonjaikat nézik

Kép: Getty Images

A gyerekeknél egyre népszerűbbek a videójátékok, illetve az okoseszközökre letölthető szórakoztató appok. Egyes kutatások szerint az általános iskola alsó tagozatába járó gyerekek háromnegyede játszik rendszeresen valamilyen digitális játékkal. A gyártók sokszor alkalmaznak olyan célzott pszichológiai eszközöket, amelyekkel a gyerekeket a képernyő előtt tudják tartani. Ezek a trükkök különösen veszélyesek a gyerekekre nézvést. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ezekre a veszélyekre hívja fel a figyelmet.

Így befolyásolnak a gyártók

A játékokban is egyre gyakrabban jelennek meg olyan digitális megoldások, amelyekkel befolyásolják a játékosokat, elsősorban úgy, hogy minél több ideig játszanak és minél több pénzt fordítsanak egy játékra. Ilyen trükkök lehetnek például a játékban, ha

  • a játék bemutatója egészen más, mint maga a játék;
  • különböző gyűjtemények összeállítására ösztönöznek;
  • egyes tevékenységek elvégzését meghatározott időponthoz kötik;
  • a játékon belüli vásárlást virtuális pénzhez kötik, amely értékének meghatározását tovább nehezítik pl. bonyolult átváltási rendszerrel;
  • ún. „loot box”-ok (zsákbamacskák) segítségével ösztönzik a játékost több virtuális vagy valódi pénz elköltésére, amelyek a szerencseelem révén egyúttal növelhetik a játék iránti függőséget;
  • egyes kedvezmények elérhetőségét korlátozott ideig biztosítják;
  • az elért eredményt (pl. szintet, karakterfejlődést) közvetlenül megoszthatóvá teszik valamelyik közösségimédia-platformon;
  • ranglistákat állítanak fel;
  • a gyorsabb, könnyebb haladást vagy bizonyos előnyöket (pl. reklámmentességet) fizetéshez kötik.

A GVH a szülők számára a következőket ajánlja:

  • figyeljék a játék PEGI-besorolását az első használat (letöltés, vásárlás) előtt,
  • igyekezzenek figyelemmel kísérni a gyermekük által használt játékokat, ha lehet, legalább nézőként vegyenek részt a tevékenységben,
  • beszélgessenek róla, tudatosítsák gyermekükben, hogy milyen trükkökkel ‒ sötét mintázatokkal ‒ próbálják befolyásolni a játékkészítők őket,
  • egyezzenek meg előre arról, hogy a gyermek legfeljebb milyen összegben, illetve milyen gyakorisággal vásárolhat a játékon belül, megtanítva ezzel a gyermeknek a pénz digitális használatát,
  • használjanak valamilyen szülőifelügyelet-szolgáltatást, amely segíthet a napi képernyőidő meghatározásában, illetve a biztonságos számítógép-használatban!