A Köznevelés-stratégiai Kerekasztal múlt heti ülésén a pedagógusképzés átalakítása is szóba került. A Népszava szerint a pedagógushallgatók felkészítését csak az új Nemzeti alaptanterv (NAT) szellemében végezhetnék az egyetemek, megalapozva az iskolai oktatás kormány által helyesnek vélt irányvonalát. A tanároktatás követelményeinek könnyítésével pedig több hallgató juthat el a diplomáig. Az egyetemi Neptun tanulmányi rendszeren keresztül fogják ellenőrizni, hogy valóban NAT-kompatibilisek-e a tanegységek.
A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke, Totyik szerint, azzal, hogy a tanárképzést szigorúan a NAT-hoz kötnék, jelentősen szűkítenék annak a lehetőségét, hogy más, a NAT keretein túlmutató, szélesebb körű ismereteket is taníthassanak a pedagógusok a diákoknak – írja a 24.hu. A PSZ alelnöke szerint a képzést lebutítják és a kimeneti követelményeket megkönnyítik, ezzel ugyan több tanár lesz, de a minőség romlani fog. Szerinte, ha ezek a tervek megvalósulnak, akkor egy középiskolai tanárnak nem kell majd a középszintű érettségire való felkészítésnél többet tudnia.
Ezt támasztja alá az a minisztériumi levél is, amit néhány hete kaptak meg a tanárképző egyetemek tanszékvezetői. A Népszavához eljutott az a minisztériumi levél, amelyet néhány hete kaptak meg a tanárképző egyetemek tanszékvezetői és amelyben egyebek mellett az áll, hogy a NAT-on és a kerettanterven túlmutató tartalmak csak akkor maradhatnak a képzési és kimeneti követelmények között, ha azok “pedagógiai hozzáadott értéke nélkülözhetetlen”, továbbá “a felesleges, köznevelési tartalmakat nem érintő, azaz a köznevelési célból nem indokolt részeket törölni kell”.
Forrás: 24.hu