12 hónapos baba fejlődése

A baba fejlődése

A legtöbb baba

  • másokat utánoz
  • beszédet imitálva hadar
  • egy-egy szóval és gesztusokkal kifejezi kívánságait

A babák fele

  • a \”papa\” és \”mama\” szó mellett még egy új szót tanul kimondani
  • néhány lépést tesz
  • egyszerű utasításokat megért, és reagál rájuk
  • mutogat
  • tárgyakat szívesen pakol

Néhány baba

  • ceruzával firkál
  • sétál
  • a \”papa\” és \”mama\” szó mellett még két új szót kezd kimondani

Ekkor már araszol, áll. A késztetés erejétől is függ, mit tud, de ne soha siettessük. Sok baba már az első születésnapja előtt megteszi az első önálló lépéseket, de van, akinél még hónapokig várni kell erre. Mindenesetre, akár jár, akár nem, szélsebesen mászik, pillanatok alatt eléri a kitűzött célt. Egyre önállóbb, a most következő három hónapban megpróbál majd egyedül enni kanállal, sőt előfordulhat, hogy egyáltalán nem hajlandó enni, csak és kizárólag egyedül. A tányérra elé rakott ételfalatkákat azonban nagy örömmel majszolja.

Rendszeresen és mindent ki- és bepakol, rámol. A játékokat dobálja, és szereti, ha visszadobjuk a kislabdát, a léggömböt, egyéb játékokat. A dobálás szándékos, mert ekkor már tudja, hová akarja eljuttatni a tárgyakat. Elkezdődik a zajos játékok ideje. Mindent egymáshoz ütöget, kezd kialakulni a ritmusérzéke. Ilyenkor érdemes lágyabb zenét játszani neki. Egyre jobban figyel a zenére, élvezi a dallamokat, örömmel tapsol. Minden keze ügyébe eső tárgyat elvesz, kipróbál. Krétával, ceruzával rajzol, firkál. Élvezi a színes képeskönyveket, hosszan lapozgathat. Odafigyel, ha beszélgetnek körülötte.

Hatalma lesz a tárgyak fölött, egyre összetettebb a játéka, de hagyjuk, hogy ő találja ki, mivel akar foglalkozni.

Nincs veszélyérzete, ezért nekünk kell résen lenni. Az elérhető polcokat, szekrényeket le kell zárni, vagy veszélytelen holmikkal telerakni. Idegenekkel még nehezen barátkozik, de már kezd kapcsolatokat teremteni, és figyel a reakciókra. Mindig érdemes mellé letelepedni a szőnyegre, és együtt játszani vele. A magasból, tehát székről, fotelból nem lehet igazán egyenrangú félként együtt játszani vele.

Valószínűleg egyetlen értelmes szót sem tud, de gyakorolja a nyelvet. Egyetlen szó sok mindent kifejezhet, a szülőknek kell tudni, hogy az helyzettől függően mit jelent. Például a “cipő” jelentjheti, hogy “húzzuk fel a cipőt és menjünk sétálni”, de azt is, hogy “most kaptam”. Az “ott” szót értelmezi, kifejezi kívánságait, kér rámutatással is. Ugyanakkor akár két-három szót is használhat helyesen. A beszédfejlődésben, mint minden más fejlődési folyamatban, igen nagy eltérések mutatkozhatnak. Ne mi határozzuk el, milyen szót tanuljon meg. Vannak gyerekek, akik akár 8-10 hónaposan is tudatosan használják a nyelvet, de akkor sem kell elkeseredni, ha ez 12-14 hónap között következik be. (Ilyenkor van verseny a szülők között: a te gyereked hány szót tud már?) Kérdésre rámutat a dolgokra (“Hol a mackó?”, “Hol van apa?”). Ha megkérjük, hogy hozzon oda hozzánk valamit, örömmel megteszi. Szívesen ajándékozgat, de vissza is kéri a tárgyakat hamar.

Élvezi a játékot a tükörrel, és jó játék arcának, testrészeinek megismertetése. Az idegen dolgoktól fél, és csak akkor érzi magát biztonságban, ha mindig van körülötte valaki ismerős.

11-13 órát alszik éjszaka, vannak babák, akik délelőtt, mások délután alszanak még 1-2 órát. Napi három főétkezés és két rövid köztes étkezés, uzsonna elégíti ki étvágyát.

Fontos, hogy próbáljunk következetesek lenni, ha a csínytevésért rászólunk. Például ha kiborítja az ételt, mérges lesz a szülő, és ezt a kicsi nem érti, hiszen előtte a kosárból is kiborította a játékokat, és azért nem kapott ki.

Nagyon nehéz, bonyolult, de meg kell próbálni az ő szemével látni. Sok idő telik el, míg örömeink azonosak lesznek.

Ebben a korban legfontosabb a játék, mert fejleszt, tanulni lehet belőle. Ugyanakkor ne legyen sok minden előtte, mert nem tudja értékelni, kapkod és nem alakul ki az elmélyült játszási folyamat, pedig az alapokat itt kell lerakni. Sokszor elég egy színes kendő, olyan jól elbújhat vele a baba, a játékos kéz is.

Egyre többet próbál helyet változtatni, ha elindult, élvezettel próbálgatja tudását, egyre merészebb lesz.

Dicsérjük, ha ügyes, de ne produkáltassuk, bármilyen nehéz is megállni.

JÁTÉKTIPPEK

Kérj a kicsitől valami egyszerű dolgot, például azt, hogy adja oda neked a poharat, mutass rá arra, amit akarsz, bólints biztatóan, majd várd meg, amíg a segítségedre siet.

Keress a babának való méretű kirakóst, amit könnyen a kezébe foghat.

Gyűjts össze néhány kisebb kartondobozt, műanyag tálat, üres joghurtos poharat, könnyebb építőkockát, segíts a kicsinek tornyot építeni belőlük.

Szerezz egy pamutszatyrot, és töltsd meg néhány játékkal, majd mutasd meg a babának, hogyan kell a zsákba nyúlni és kitapintani, hogy mi van benne.

Ha már ügyesen mászik, játsszatok vadászatot: tegyél le a szobában szerteszét néhány játékfigurát, amit a kicsi le tud vadászni.

Ültesd le a kicsit a szőnyegre, és óvatosan tegyél a fejére egy üres kartondobozkát, és érzékeltesd vele, hogy az a cél, a karton a fején maradjon!

Mutasd meg, hogyan is cuppantunk puszit, miképp intünk pá-pát, hogyan simogatjuk meg a másikat!