A beszélgetés, amely a szülő és a gyerek között történik az alapja a kicsi agyfejlődésének: a nyelvi képességei, a korai olvasottsága, a kognitív képességei és a társasági és emocionális jólléte mind-mind attól függ, hogy milyen minőségű a kommunikáció a családban.
Nem annyira a szavak mennyisége, hanem a beszéd minősége az, ami számít a Harvard Egyetem kutatói szerint. Sok gyerek azonban nem kapja meg gondozóitól azt a fajta törődést hároméves koráig, ami teret adna ennek a fajta fejlődésnek.
Már az óvodáskor előtt megjelenik a gyerekek közötti szókincskülönbség: az alacsony jövedelmű családokból származó kicsik átlagosan mintegy 30 millió szóval kevesebbet hallanak, így hároméves korukra a szókincsük kortársaik szókincsének a felét is alig közelíti meg.
A JAMA Pediatrics című szaklapban publikált anyag szerint fontos, hogy a gyerekorvosok és a szülők tisztában legyenek azzal, hogy milyen jellegű kommunikációra van szükség ahhoz, hogy a gyerek fejlődni tudjon, és ne maradjon le hároméves korára hátrányos szociális helyzete miatt.
A kutatást vezető Meredith Rowe szerint a cél nem az, hogy a szülők aggódni kezdjenek, hogy a gyerekük a megfelelő kommunikáció hiányában nem képes fejlődni, hanem inkább az, hogy tudatosodjon bennük: a szeretetteljes, figyelmes interakció a legkisebbek esetében mindennél fontosabb. A szakember szerint a beszélgetéseknek nem kell hosszúnak lenniük, a lényeg a minőség.
Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: Medipress