Egy új tanulmány ötven évnyi kutatási anyag elemzése után arra jutott, hogy a gyerekek jobban teljesítenek matematikából, ha a zene is része a leckéknek, számolt be róla a Daily Mail.
Az Educational Studies folyóiratban közzétett tanulmány azt mutatja, hogy a zene különösen a számtani alapismereteket tanuló fiatalabb gyerekekre lehet különösen jótékony hatással. A kutatók szerint ennek az oka az lehet, hogy élvezetesebbé teszi a tantárgyat, leköti a diákokat, és segíthet enyhíteni a félelmüket vagy a szorongásukat.
A törökországi Antalya Belek Egyetem kutatói a 55, a világ minden tájáról származó tanulmány eredményeit összesítették – csaknem 78 ezer fiatal adatait, az óvodáskorúaktól kezdve az egyetemistákig.
Az elemzés három különböző zenei beavatkozásra terjedt ki:
- egyrészt tipikus zeneórákra, ahol a gyerekek énekelnek és zenei műveket hallgatnak meg,
- másrészt hangszeres zenei foglalkozásokra, ahol a gyerekek akár egyénileg, akár zenekarban tanultak meg hangszeren játszani,
- harmadrészt zenei-matematikai órákra, ahol a zene integrált része volt a matematika tanóráknak.
A diákoknak a beavatkozások előtt és után is matematika teszteket kellett megcsinálniuk, a pontszámaik változását pedig összevetették olyan diákokéval, akik nem vettek részt ezeken. A zene alkalmazása – akár külön foglalkozásokon, akár a matekórák részeként – idővel nagyobb matematikai fejlődéssel járt. A legnagyobb hatása ezek közül az integrált tanóráknak volt: az ezeken résztvevő tanulók nagyjából 73 százaléka lényegesen jobban teljesített, mint azok, akiknek semmiféle zenei beavatkozása nem volt.
A hangszeren játszani tanulók 69 százaléka, a normál zeneórákon résztvevőknek pedig 58 százaléka fejlődött jobban, mint azok, akik nem vettek részt zenei beavatkozásokon.
Az eredmények szerint a zene a leginkább a számtan tanulásában segített a matematika többi részéhez képest, és főként a fiatalabb tanulóknál volt hatásos eszköz, akik az alapvető matematikai fogalmakat tanulták.
A tanulmány egyik szerzője, Dr. Ayça Akýn szerint a matematikában és a zenében sok közös van, mint például a szimbólumok használata. Az aritmetika pedig azért lehet különösen alkalmas szerinte a zene általi oktatásra, mert az olyan alapvető fogalmak, mint a törtek és az arányok a zenében is alapvetőek.