A Nuffield Alapítvány oktatási egyenlőtlenségek kezeléséről szóló kutatása szerint, épp ideje lenne, hogy Anglia felhagyjon a “viktoriánus idők óta beragadt” iskolai naptárral, és rövidebb nyári szünetekkel, valamint hosszabb félévközi szünetekkel váltaná fel, hogy a tanulók és a tanárok életét is jobbá tegye.
A nyári szünet most átlagosan 6 hét Angliában, ezt csökkentenék négy hétre úgy, hogy meghosszabbítanák az őszi és a téli szünetet egy-egy héttel.
„Az iskolai szünetek egyenletesebb elosztása az év során teljesen észszerű döntés lenne az oktatásban: megvalósulhatnak így a tanulók jólétének és a tanárok munkájának javítása pluszköltségek nélkül, a szülők gyermekgondozási költségeinek kiegyenlítése, és sok gyermek tanulmányi eredményeinek potenciális növelése” – mondta Lee Elliot Major, az Exeter Egyetem professzora és a kutatás egyik szerzője
„A nyári szünet hat hétről négy hétre való csökkentése még mindig megfelelő időt biztosítana a tanároknak a regenerálódásra, míg a félév során tartott kéthetes szünetek a tanév legmegterhelőbb időszakában adnának nagyon szükséges szabadidőt”- tette hozzá.
A jelentés szerint a szünetek hosszának csökkentésére irányuló felhívások középpontjában az áll, hogy különösen az anyagilag hátrányos helyzetű gyerekek és azok, akinek tanulási nehézségeik vannak, nehezen tudnak visszatérni a tanuláshoz a hosszú nyári szünet után. Ez azt eredményezi, hogy az őszi félévet az iskolák az ismétlésre szánják.
Időről időre itthon is felmerül, hogy túl hosszú a nyári szünet (tíz hét!), nehéz megoldania a családoknak a gyerekelhelyezést. Persze, ha időben ugyanennyi szünet lenne, csak máshogy elosztva, a szülők akkor sem tudnának szabadságon lenni.