Kisgyerek

Ilyen állomásai vannak a játéknak a kisgyerekeknél

A kisgyerekek játékának több különböző típusa, állomása van. Melyek ezek?
2024. Július 07.

A kisgyerekek a játék által fedezik fel az őket körülvevő világot, a játék során sajátítanak el számos új dolgot a világról. Ahogy a gyerekek növekednek, sokféleképpen fognak játszani, és a játéknak is vannak különböző állomásai, amelyek a fejlődésük során jelennek meg.

(Kép forrása: Getty Images)

(Kép forrása: Getty Images)

Szabad játék

A szabad játék nem is feltétlenül tűnik vagy mondható játéknak. Ez az állomás az, amikor az újszülöttek, a babák az érzékszerveikkel felfedezik a világot. Ilyen a lábaikkal, kezeikkel kalimpálás, a pocakidő, kezdetleges játékok. Ilyenkor a babák azt tanulják, azt igyekeznek megismerni, hogyan mozog a testük, mit tudnak tenni, mi történik, amikor bizonyos dolgokat tesznek.

Magányos játék

A játéknak ebben a szakaszában a kisgyerekek egyedül játszanak, anélkül, hogy interakcióba lépnének másokkal. A kicsik még mindig próbálják megérteni a helyüket a világban és hogy milyen hatással vannak a környezetükre. Ilyenkor a kisgyerek különböző játékokkal játszik, építőkockákat halmoz fel, könyveket nézeget, bármilyen tárgyat megfog, a szájába vesz, játszik vele, ami felkelti a figyelmét, és közben hangosan beszélhet is arról, amit csinál. Ebből a játéktípusból is rengeteget tanulhatnak a gyerekek olyan egyszerű tevékenységeken keresztül, mint például dobolás egy játékdobon, építés kockákból, vagy a tükörrel való játék.

Bámészkodó/megfigyelő játék

A játéknak ebben az állomásában a gyerekek néznek másokat játék közben, de ők maguk nem csatlakoznak a játékhoz. Ebből, a mások játékának megfigyeléséből is sokat tudnak tanulni: többek között „szociális szabályokat” a játékok közben, szociális készségeket, azt, hogyan lehet másokkal kapcsolatba lépni játék közben. Ezek olyan készségek, amelyeket magukkal visznek a játék következő állomásaiba.

A gyerekek kezdetben szívesebben töltik az időt egy csoport szélén, a többiek játékát megfigyelve, különösen új környezetben. És ha már szoktak is együtt játszani másokkal, néha akkor is lehet, hogy inkább csak nézik, amit a barátaik csináljanak.

Párhuzamos játék

A játéknak ezen az állomásán a gyerekek már egymás közelében, egymás mellett játszanak, de még nem együtt. Megfigyelik egymást, akár le is másolhatják, amit a másik csinál, de még nem közösen szeretnének játszani. Ebben a szakaszban még nem állnak készen arra, hogy osztozzanak egymással, még nem sajátították el, hogyan váltsák egymást a játék során. Ahogy a korábbi szakaszokból, ebből a játékállomásból is fontos dolgokat tanulnak meg.

Asszociatív játék

A játéknak ebben a szakaszában a gyerekek már interakcióba lépnek egymással, beszélgethetnek játék közben, de továbbra is a saját céljaikra és elképzeléseire összpontosítanak játék közben. De beszélnek a többi gyerekkel, akár meg is oszthatnak egymással játékokat. Ilyen lehet például amikor a játszótéren játszanak, gyurmáznak, képet festenek és hasonlók.

A játéknak ez az állomása akkor valósulhat meg, ha a gyerekek nyelvi és szociális készségei már elértek egy adott szintet. Ezt a szakaszt minden gyerek máskor éri el. Miután már elérték a játéknak erre a szakaszára, attól még időnként ugyanúgy játszanak egyedül is, amihez éppen kedvük van.

Kooperatív játék

A játéknak ebben a fázisában már összetettebb és interaktív a gyerekek játéka. Amit ekkor tanulnak a játék során, azt később a tanulmányaik során és az életben is hasznosítják, amikor csapatmunkában vesznek részt. A kooperatív játék során a gyerekek egy közös cél érdekében dolgoznak együtt. A játéknak lehetnek szabályai és céljai. Ilyen lehet a szerepjáték, az, amikor különböző dolgokat képzelnek el, például hogy egy kalózhajón vagy várban vannak, de számos más formát ölthet ez a játék. Ekkor empatikusabbak egymás iránt a gyerekek, a játék kifinomultabb és összetettebb. Ebben a játékstílusban gyakorolják igazán a kommunikációs, szociális és együttműködési készségeiket.

(Forrás: bbc.co.uk)