Az Aucklandi Egyetem legújabb kísérletéből az derült ki, hogy a csecsemők észreveszik, hogy a beszélők nem ugyanazt a nyelvet beszélik, és nem általánosítják a szabályokat az egyik nyelvről a másikra. A Developmental Psychology szaklapban megjelent tanulmányukban Jessica Scott és dr. Annette Henderson arról számolt be, hogy már a 13 hónapos csecsemők is megértik, hogy a különböző nyelvi közösségekből származó emberek más szavakat használnak ugyanannak a tárgynak a jelölésére.
Kísérletükben a kutatók angol nyelvű családok csecsemőinek vetítettek le először olyan videókat, amelyeken két színész beszélt különböző nyelveken – az egyik népszerű francia gyerekdalokat, a másik pedig népszerű angol gyerekdalokat énekelt. Ezután a csecsemőknek ismételten megmutattak egy olyan videó bejátszást, amelyen egy francia ajkú ember két, a csecsemők számára ismeretlen tárgy közül felveszi az egyiket, és új szóval (pl.: “medo”) nevezi el.
Mivel a csecsemők hosszabb ideig néznek olyan dolgokat, amelyek újak vagy váratlanok számukra, a kutatási kérdés vizsgálatához két teszteseményt dolgoztak ki.
Az egyik tesztesemény során ugyanaz a francia beszélő felvette ugyanazt a tárgyat, és a “medo” szóval jelölte. A másik tesztesemény során viszont a francia ajkú személy a korábban meg nem nevezett másik tárgyat vette fel, és ezt jelölte a “medo” szóval. A korábbi kutatásnak megfelelően a csecsemők hosszabb ideig nézték, amikor a francia beszélő a “medo” szóval nevezte meg az eddig jelöletlen tárgyat.
“Ez arra utal, hogy a csecsemők alkalmazzák azokat a szabályokat, amelyeket saját nyelvükben megtanultak, és elvárják az idegen nyelvű emberektől is, hogy következetesen jelöljék meg a tárgyakat” – magyarázta dr. Henderson. “A csecsemők nem azt várják, hogy a francia ajkú beszélő ugyanazt a szót használja két különböző tárgy megnevezésére.”
Érdemes megjegyezni, hogy amikor a csecsemőknek angol ajkú beszélővel mutatták meg a két teszteseményt, aki ugyanazt a szót használta ugyanazokra a tárgyakra, mint a francia nyelvű beszélő (vagyis a korábban “medo” szóval jelölt tárgyat és a jelöletlen tárgyat), nem tapasztaltak szignifikáns eltérést abban az időtartamban, ameddig a csecsemők a tárgyakat megfigyelték.
“Az eredmények azt bizonyítják, hogy a csecsemők megértik, hogy a különböző nyelvű emberek nem ugyanazokat a szavakat használják, de nem csak véletlenszerűen tanulják meg ezt, hanem tudatosan megkülönböztetik a hallott és használt szavakat” – állítja dr. Henderson.
Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: Medipress