Baba

Így hatnak ránk az “Insta-anyák”

Újdonsült szülőként nem mindig egyszerű alkalmazkodni az új szerephez, ezért sokan kérnek tanácsot a családtagoktól, barátoktól, szülőtársaktól, és egyre gyakrabban a közösségi médiától is.
2022. Május 21.
Így hatnak ránk az "Insta-anyák" (Fotó: Getty Images)

Egy új tanulmány, amelyet az Acta Psychologica című folyóiratban tettek közzé, a gyerekneveléssel kapcsolatos Instagram fiókok anyákra gyakorolt hatását vizsgálta. A tapasztalatok vegyesek voltak: miközben az anyák azt érezhetik, hogy a szülőtársak közössége támogatja őket, kevésbé érzik magukat kompetensnek, amikor másokhoz hasonlítják önmagukat – írja a Research Digest portál.

Ida Egmose a Koppenhágai Egyetemtől és a kollégái 270 egy- vagy többgyermekes édesanyát vizsgáltak. A demográfiai mérések után megkérdezték tőlük, hogy átlagosan mennyi időt töltöttek az Instagramon a megelőző héten, majd meg kellett jelölniük, milyen típusú fiókokat követnek: “InstaSzülőket” – influenszereket, akik a gyerekneveléssel kapcsolatos tapasztalataikról posztolnak; professzionális fiókokat – melyek a gyermek fejlődésével és a neveléssel kapcsolatban osztanak meg információt; vagy egyetem vezette fiókot a gyermek fejlődéséről. Amennyiben követtek hasonló fiókokat, megkérdezték tőlük, hogy a posztok mennyire befolyásolták negatívan a szülői kompetenciájukkal kapcsolatos érzéseiket, és mennyire érzik úgy, hogy támogatják őket, és ezekre példákat is hoztak. Végül az édesanyák arról is beszámoltak, hogy mennyire hasonlítják magukat az Instagramon követett szülőkhöz.

Az eredmények szerint az édesanyák gyakran követtek olyan fiókokat, amelyek témája a gyereknevelés volt: 84,8 százalékuk követett InstaSzülőket, és 90 százalékuk professzionális profilokat. Átlagosan napi 1 órát töltöttek a platformon.

Az anyák átlagosan 84,2 százaléka érezte azt, hogy a különböző típusú fiókok támogatják, főként a szakmai profilok. De olyanok is akadtak, akik úgy érezték, hogy negatívan hat rájuk az oldalak követése: 40,7 százalékuk az InstaSzülők profilok miatt, 37,1 százalékuk pedig a szakmai profilok miatt. Azokra, akik magasabb fokú társadalmi összehasonlítást tapasztaltak, nagyobb valószínűséggel volt negatív hatással minden típusú szülői Instagram fiók, de nagyobb támogatást tapasztaltak az InstaSzülők profilok által.

Néhányan arról számoltak be, hogy a profilok miatt csökkent a hozzáértés érzése bennük, és aggódnak, hogy nem végzik elég jól a dolgokat, ha nem követnek minden tanácsot. Mások jobban aggódtak a gyermekük fejlődése miatt, míg néhányan arra mutattak, hogy a szülők az Instagramon “egy kicsit túl tökéletesnek láttatnak mindent“. A pozitív témák között a szülői tippek megosztása, a gyerekek fejlődésével kapcsolatos ismeretek bővítése, a bátorítás, és a nagyobb közösség érzése szerepeltek.

Összességében tehát vegyes tapasztalataik voltak az Instagrammal kapcsolatban. Bár bizonyos mértékig támogatva voltak, negatív érzéseik is voltak.