Nem árt tudni a friss szülőknek, hogy egy 2009-ben hozott rendelkezés szerint már az újszülötteknek is igazolványt kell készíttetni. Minden magyar állampolgár köteles egy érvényes személyazonosításra alkalmas hatósági igazolvánnyal rendelkezni-ez a legkisebbekre, a csecsemőkre is vonatkozik. A kiskorú személyek azonosítására – lakcímigazolvánnyal együtt -a személyazonosító igazolvány vagy a kiskorú útlevele alkalmas.
Tényleg kell személyi igazolvány a babának?
A gyakori tévhittel ellentétben már nemcsak a 14. életévét betöltött gyermekeknek kell személyazonosításra alkalmas hatósági igazolványt igényelni, hanem az újszülötteknek is. A kiskorúak személyazonosításra alkalmas hatósági igazolványát a törvényes képviselőik kötelesek kérvényezni bármely járási hivatalnál, a kijelölt kormányhivatalnál, különös esetben a nyilvántartást kezelő szervnél vagy a konzuli tisztviselőnél. A Magyarországon született magyar állampolgár (újszülött) számára állandó személyazonosító igazolványt a törvényes képviselő – személyes megjelenést mellőzve – kérelmezheti a születést anyakönyvező személynél is. A kérelmet ezután az anyakönyvvezető továbbítja a születés helye szerint illetékes járási hivatalnak – olvashatjuk a kormanyhivatal.hu-n.
A személyesen benyújtott kérelemmel egyidejűleg igazolni kell a törvényes képviselő személyazonosságát és törvényes képviseletet is (pl. születési anyakönyvi kivonattal, jogerős bírósági vagy gyámhatósági határozattal). Az ügyintézés során elegendő, ha csak az egyik szülő van jelen, de ebben az esetben szükséges igazolni azt is, hogy a másik szülő az igazolvány kiadásához hozzájárult, vagy a törvényes képviseletet egyedül látja el. A személyazonosító igazolvány kiállítása iránti eljárás illetékmentes.
A kiállított állandó személyazonosító igazolvány érvényességi ideje a 12. életévét még be nem töltött gyermekek esetében a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idő napja, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napja.
A Belügyminisztérium önkormányzatokért felelős államtitkárának korábbi közlése nyomán 2021 februárjától sokkal egyszerűbb, már-már automatikussá válik a gyermekszületéssel kapcsolatos ügyintézés: akkor azt ígérték, hogy a gyermek megszületése esetén a kórházban felvett adatok, és az újszülöttről készített fénykép alapján automatikusan történik meg a lakcímkártya, a személyi igazolvány és az adókártya kiállítása is.
Kapcsolódó cikkek: