Család

Figyelmeztet a rendőrség: Álrendőrök verik át az embereket

Az első bejelentés Budapestről érkezett: először banki ügyintézőnek, majd rendőrnek adták ki magukat a furfangos csalók.
2025. Június 30.

Friss cikkében hívta fel a figyelmet a police.hu, hogy az egyre leleményesebb csalók már attól sem riadnak vissza, hogy rendőrnek adják ki magukat, és így próbálják meg leüríteni áldozataik bankszámláját.

Figyelmeztet a rendőrség: Álrendőrök verik át az embereket

Mint írják, egy fővárosi hölgy ismerős telefonszámról kapott hívást, amelyen korábban OTP-ügyintézőnek adták ki magukat a csalók, akik a banki adataira szerettek volna szert tenni.

A nőt meglepte, hogy az állítólagos ügyintéző még egyes személyes adataival is tisztában volt, ám mivel korábban minden tranzakcióhoz külön hitelesítő kódot állított be a csalók nem jártak sikerrel.

A rejtélyes hívás másnap újra befutott: ugyanarról a telefonszámról már a valójában nem is létező, Budapesti Rendőr-főkapitányság Kiberbűnözés Elleni Főosztályának nevében keresték őt, és örömmel értesítették, hogy „a rendőrség megakadályozta több százezer forint leemelését az internetes számlájáról”.

Az álrendőrök ezután olyan számlarészletekről kérdezték, amire a kiszemelt áldozat ismét csak azt felelte, hogy a tranzakcióit egyedi kód alapján írja alá, és ezeket nem adja meg, de felveszi a kapcsolatot a pénzintézetével. Az álrendőrök ezután gyorsan bontották a vonalat.

A készülék kijelezte a hívó fél számát

Szerencsére a telefonon megjelent a hívószám, amit a hölgy – miután felvette a kapcsolatot a bankjával – kíváncsiságból tárcsázott is. A kagylót egy kétségbeesett asszony vette fel, és sírva közölte, hogy másfél napja hívogatják ismeretlenek hasonló problémákkal, pedig ő soha, senkit nem próbált átverni, nem is érti, hogy mi történhetett a telefonjával.

Mint kiderült, ma már léteznek olyan alkalmazások, melyeken keresztül rosszakaratú emberek számklónozással bárki telefonszámát felhasználhatják álhívások indítására.

A police.hu tájékoztatása szerint a rendszer alapját a call centerek vagy telefonközpontok működési elve adja, melyek azzal a céllal jöttek létre, hogy egy nagyobb szervezet több munkatársa is egyetlen telefonszámot használjon, ám a hívott fél már az adott ember saját telefonszámát lássa, így biztosítva a visszahívhatóságot.

A szaknyelven spoofingnak vagy számklónozásnak nevezett csalás ellen az éberség, a visszaellenőrzés és az ismeretlen hívókkal szembeni bizalmatlanság a legjobb védekezés, hangsúlyozza a rendőrség. 

További tippek, hogy ne verhessenek át:

  • Soha ne adjunk meg telefonon olyan adatokat, melyek alkalmasak a számlánkhoz való hozzáféréshez! Ilyenek lehetnek például a különféle felhasználónevek, belépőkódok és jelszavak, illetve a bankkártyaszámunk.
  • Éljünk a kereszthitelesítés lehetőségével, melynek során azonosításra alkalmas adataink egyes elemeit mi, más részeit pedig a banki ügyintézők adják meg.
  • Az első, gyanúra okot adó mondatnál, mely például a számlaadatokra, egyenlegre vonatkozik, bontsuk a vonalat!
  • Mihamarabb lépjünk kapcsolatba a pénzintézetünkkel, és a valódi ügyintézők segítségével megtehetjük a további szükséges lépéseket.
  • Amennyiben a mi telefonszámunkkal éltek vissza ily módon, azt a legrövidebb időn belül jelentsük be a rendőrségen!

Az online csalások kapcsán további felvilágosítást a KiberPajzs honlapja ad.

Fotó: Getty Images