Friss cikkében hívta fel a figyelmet a police.hu, hogy az egyre leleményesebb csalók már attól sem riadnak vissza, hogy rendőrnek adják ki magukat, és így próbálják meg leüríteni áldozataik bankszámláját.
Mint írják, egy fővárosi hölgy ismerős telefonszámról kapott hívást, amelyen korábban OTP-ügyintézőnek adták ki magukat a csalók, akik a banki adataira szerettek volna szert tenni.
A nőt meglepte, hogy az állítólagos ügyintéző még egyes személyes adataival is tisztában volt, ám mivel korábban minden tranzakcióhoz külön hitelesítő kódot állított be a csalók nem jártak sikerrel.
A rejtélyes hívás másnap újra befutott: ugyanarról a telefonszámról már a valójában nem is létező, Budapesti Rendőr-főkapitányság Kiberbűnözés Elleni Főosztályának nevében keresték őt, és örömmel értesítették, hogy „a rendőrség megakadályozta több százezer forint leemelését az internetes számlájáról”.
Az álrendőrök ezután olyan számlarészletekről kérdezték, amire a kiszemelt áldozat ismét csak azt felelte, hogy a tranzakcióit egyedi kód alapján írja alá, és ezeket nem adja meg, de felveszi a kapcsolatot a pénzintézetével. Az álrendőrök ezután gyorsan bontották a vonalat.
A készülék kijelezte a hívó fél számát
Szerencsére a telefonon megjelent a hívószám, amit a hölgy – miután felvette a kapcsolatot a bankjával – kíváncsiságból tárcsázott is. A kagylót egy kétségbeesett asszony vette fel, és sírva közölte, hogy másfél napja hívogatják ismeretlenek hasonló problémákkal, pedig ő soha, senkit nem próbált átverni, nem is érti, hogy mi történhetett a telefonjával.
Mint kiderült, ma már léteznek olyan alkalmazások, melyeken keresztül rosszakaratú emberek számklónozással bárki telefonszámát felhasználhatják álhívások indítására.
A police.hu tájékoztatása szerint a rendszer alapját a call centerek vagy telefonközpontok működési elve adja, melyek azzal a céllal jöttek létre, hogy egy nagyobb szervezet több munkatársa is egyetlen telefonszámot használjon, ám a hívott fél már az adott ember saját telefonszámát lássa, így biztosítva a visszahívhatóságot.
A szaknyelven spoofingnak vagy számklónozásnak nevezett csalás ellen az éberség, a visszaellenőrzés és az ismeretlen hívókkal szembeni bizalmatlanság a legjobb védekezés, hangsúlyozza a rendőrség.
További tippek, hogy ne verhessenek át:
- Soha ne adjunk meg telefonon olyan adatokat, melyek alkalmasak a számlánkhoz való hozzáféréshez! Ilyenek lehetnek például a különféle felhasználónevek, belépőkódok és jelszavak, illetve a bankkártyaszámunk.
- Éljünk a kereszthitelesítés lehetőségével, melynek során azonosításra alkalmas adataink egyes elemeit mi, más részeit pedig a banki ügyintézők adják meg.
- Az első, gyanúra okot adó mondatnál, mely például a számlaadatokra, egyenlegre vonatkozik, bontsuk a vonalat!
- Mihamarabb lépjünk kapcsolatba a pénzintézetünkkel, és a valódi ügyintézők segítségével megtehetjük a további szükséges lépéseket.
- Amennyiben a mi telefonszámunkkal éltek vissza ily módon, azt a legrövidebb időn belül jelentsük be a rendőrségen!
Az online csalások kapcsán további felvilágosítást a KiberPajzs honlapja ad.
Fotó: Getty Images