
Néha annak van a legnagyobb ereje, hogy egyszerűen csak figyelmesen meghallgatod a gyerekedet. (Fotó: Getty Images)
Ha a gyereked azzal jön haza, hogy őt mindenki utálja, vagy hogy senki se szereti, azonnal szeretnéd megvigasztalni. Bármi áron. És automatikusan jönnek a szavak, mondatok: „Ugyan már, hiszen vannak barátaid!”. „Peti is szeret veled játszani.” „Mi is szeretünk, és egészen biztosan a suliban is szeretnek.” Vagy bármi, amiről azt gondolod, segít, hogy az elkeseredett gyerek jobban érezze magát. Lehetőleg azonnal. De nem biztos, hogy azzal segítesz, ha így akarod megvigasztalni.
Így hallgasd meg a gyerekedet
Természetes szülői reakció, hogy szeretnéd megoldani a problémát, eltüntetni a gyerek nehéz érzéseit. Ezzel azonban valójában nem oldasz meg semmit. Azzal, hogy elbagatellizálod a helyzetet, hogy azt sugallod a gyereknek, hogy nem kellene így éreznie, nem könnyíted meg a helyzetét. Sőt.
„Amikor a gyerekünk ilyet mond, hogy őt nem szeretik, az könnyen hozhat fel bennünk negatív érzéseket. Bekapcsolhatnak saját régi traumáink, problémáink, felidéződhet, amikor mi magunk is így éreztük magunkat – magyarázza Simon Katalin kineziológus, párkapcsolati coach. – És persze felelősnek érezzük magunkat azért, hogy a gyerekünk jól érezze magát. Ami teljesen természetes. De nem mindegy, hogyan szeretnénk elérni, hogy jobban érezze magát. Legtöbbször nem az a leghatékonyabb segítség, ha megoldásokat kezdünk ajánlgatni.”

Dr. Simon Katalin kineziológus
Mi az az értő figyelem?
„Fontos lenne az ilyen helyzetekben, hogy szülőként lélekben egy picit hátra tudjunk lépni – folytatja kineziológus szakértőnk. – Ugyanis minden helyzetben a probléma megoldását annak kell felvállalnia, akié az az adott probléma. És ha jobban belegondolunk, itt most a gyerek jött hozzánk ezzel a nehézségével, ez az ő problémája. Amit nem helyette kell megoldanunk, hanem hozzá kell segítenünk őt ahhoz, hogy megoldja. Abban a pillanatban, ahogy ezt a hátralépést nem tudjuk megtenni, átvesszük a gyerektől a felelősséget. Amivel azt üzenjük neki, hogy nem bízunk abban, hogy meg tudja oldani ezt a helyzetet.
Amikor azonban megoldásnyújtás helyett a figyelmünkkel vagyunk jelen, segíteni tudunk abban, hogy saját maga oldja meg a helyzetet.
A kérdéseinkkel, visszatükrözéssel, az értő figyelemmel, odafordulással olyan környezetet tudunk teremteni, ahol a gyerek tud az érzéseivel kapcsolódni, és ahol meg tudja érteni saját magát, rá tud jönni, mit is szeretne.”
Mit mondj neki, ha úgy érzi, nem szeretik?
Azt már tudod, mit ne mondj. Most ahhoz is kínálunk néhány hasznos tippet, mit mondj helyette. A Big Life Journal szakértői így vezetnek végig egy beszélgetésen. Használd a tippjeiket inspirációként a saját beszélgetéseitekhez és a figyelmes meghallgatáshoz.
Mondhatod ezt: „Örülök, hogy elmondtad ezt nekem. Történt ma valami, amiért így érzel?”
Amiért fontos: Azt érzi belőle a gyereked, hogy támogatod és figyelmesen meghallgatod. Hogy valóban kíváncsi vagy arra, mit érez, mit szeretne mondani.
Folytathatod így: „Értelek. Megértem, hogy így érzel.”
Amiért fontos: A gyerek érzelmeinek validálása nagyon sokat jelent számára. Ahelyett, hogy rávágnád: „ugyan már, hiszen mindenki szeret”, jelzed, hogy érted, megérted, amit érez. Hogy érted a problémáját és figyelsz rá, nem akarod az „asztal alá söpörni” vagy lekicsinyelni.
Hozzáteheted: „Mit gondolsz, te mit mondanál valakinek, aki hasonlóan érez?”
Amiért fontos: Ezzel segíted, hogy az érzelmi viharból kicsit kiszakadjon, és átváltson logikus gondolkodásra. Az érzelmek, különösen a nehéz érzések el tudnak uralkodni rajtunk. Néha felnőttként is nehéz kezelni őket, hát még kisgyerekként vagy tiniként. Ilyenkor bármi jól jöhet, ami az érzelmeken, érzéseken való agyalásból kimozdít.
Alakíthatod így a beszélgetést: „Igen, szerintem is fontos ilyenkor tudni, hogy természetes, ha néha szomorúnak vagy magányosnak érezzük magunkat.” (Vagy helyettesítsd be azzal, amit a gyereked említett.)
Amiért fontos: Ismét megerősítheted abban, hogy az érzései, bár nehezek, teljesen normálisak és helyénvalók. Nem baj, hogy most épp így érez – és a hangsúly a „most épp”-en van.
Megkérdezheted tőle: „Mi lenne az, ami most segítene neked?” Vagy: „Mi az, amitől jobban éreznéd magad?”
Amiért fontos: Ajánlj fel neki olyasmiket, amikkel az adott pillanatban segíteni tudsz neki, hogy jobban, vagy legalább kevésbé rosszul érezze magát. Lehet az valami finom nasi, egy séta, közös filmnézés.
Honnan tudom, hogy jól figyelek?
Az értő figyelem sem varázsszer, nem old meg egy csapásra minden problémát. „Legtöbbször azt várjuk el, hogy a beszélgetés végén legyen valamilyen megoldás. Pedig ez nem mindig van így, és nem is kell mindig így lennie – magyarázza Simon Katalin kineziológus. – Nem biztos, hogy úgy megy el a gyerek, hogy minden oké, tudja, mit kell legközelebb tennie. Lehet, hogy egyszerűen csak lezárja a beszélgetést – de ez nem baj. Ne legyen elvárásunk a megoldás megtalálása az értő figyelem kapcsán. Akkor is sikeres a beszélgetés, ha a gyerek a végére megnyugszik, látjuk az arckifejezésén, a tartásán, a mozdulatain, halljuk a hangján, hogy nyugodtabb. Sokszor ez is elég, ez egyáltalán nem kudarca a mi értő figyelmünknek. A megoldás lehet, hogy később születik majd meg.”