Többször hívta már fel a figyelmet a rendőrség különböző sms-ben, üzenetben terjedő csalásokra, átverésekre. Nemrégiben egy WhatsApp-os átverésről írt a Magyar Rendőrség Facebook-oldalán:
„Szia anya. Az alábbi szám az új számom. Az régi telefonom elromlott. Tudsz nekem küldeni egy üzenetet WhatsApp-on? (…)” – olvasható bejegyzésükben a következő üzenet szöveg is, amivel kapcsolatban felhívják a figyelmet arra, hogy ez az újfajta átverés is terjed, ezért legyünk óvatosak.
„Új csalás! Ne dőlj be! Ha ilyen üzenetet kapsz WhatsApp-on, akkor tudd, hogy ez átverés! A csalók tárháza kifogyhatatlan, ezért kell nektek mindig résen lenni! Inkább legyetek mindig gyanakvóak, mint áldozatok!” – írják a posztban.
Ez az üzenetben terjedő csalás nem az első eset, és feltehetőleg nem is az utolsó. A KiberPajzs oldalán hasznos tanácsokat gyűjtöttek össze, amikre érdemes figyelni a gyanús sms-eknél üzeneteknél.
Itt a különböző sms-es csalástípusok kapcsán hívják fel a figyelmet többek között arra, hogy:
- Kezeljük óvatosan, fenntartással a kéretlen üzeneteket vagy telefonhívásokat. Minél sürgetőbb az üzenet vagy hívás, annál gyanúsabb.
- Legyünk különösen éberek, ha egy szolgáltató e-mailben, telefonon vagy sms-ben bizalmas információkat, banki adatokat, azonosítókat kér, vagy azonnali fizetésre szólít fel, és soha ne adjuk meg ezeket az információkat, ha e-mailben, telefonhívásban vagy sms-ben kérik ezeket.
- Egy szolgáltatótól érkező e-mail tartalmazhat fizetési késedelemmel kapcsolatos figyelemfelhívást, de ilyen esetben is legyünk megfontolt: ne kattintsunk meggondolatlanul a levélben található linkekre és az esetleges sürgető hangvétel ellenére se kezdeményezzünk fizetést a hátralék mihamarabbi rendezése érdekében.
- Bankszámlaadatainkat, banki azonosítóinkat se adjuk meg automatikusan, ellenőrizzük a szolgáltató hivatalos csatornáin, hogy valóban ő küldte-e a levelet, a felszólítást, és annak tartalma valós-e
- Ne telepítsünk szoftvert e-mailben, sms-ben kapott linkekről vagy bármilyen szolgáltatói kérésnek álcázott felszólításra, és mindig a szolgáltató hivatalos oldalán megadott linket vagy a hivatalos alkalmazásboltokat (pl. GooglePlay, AppStore) használjuk és kizárólag a szolgáltató hivatalos szoftverének telepítésére. A szolgáltatók soha nem kérik hivatalos szoftverükön felül más (például távoli hozzáférést biztosító) alkalmazások telepítését.
- Soha ne utaljunk pénzt telefonon érkező kérésre, mert egy szolgáltató sosem kér ilyet.
- Ne kattintsunk kéretlen szöveges üzenetekben érkezett hivatkozásokra, mellékletekre vagy képekre a küldő személyazonosságának ellenőrzése nélkül. Az ellenőrzéshez keressünk rá a számra az interneten, vagy hasonlítsuk össze a számot az érintett szervezet hivatalos telefonszámával. Ne hagyjuk, hogy siettessenek, végezzük el a megfelelő ellenőrzést, bármennyi időbe kerüljön is.
- Ha ismerős számról érkezik az SMS, az sem garancia arra, hogy megbízható. Lehetséges, hogy egy ismerős már áldozatul esett a csalóknak, így fel tudják használni az ő telefonszámát és adatait.
- Soha ne válaszoljunk olyan SMS-re, amely a PIN-kódot, az online banki jelszavunkat vagy bármilyen más biztonsági azonosítóadatot kér.
- Azonnal vegyük fel a kapcsolatot a bankkal, ha azt gyanítjuk, hogy válaszolt egy smishing, hamis banki sms, adathalász sms üzenetre és megadtuk a banki adatokat.
További figyelmeztetéseket, fontos tanácsokat is megosztottak a kiberpajzs.hu oldalon.