Család

Vérvétel VR-szemüvegben – Kipróbáltuk a Bethesda Gyermekkórház fájdalomcsillapító módszerét

A virtuális valóság segíti a fájdalom enyhítését a kórházban – így használják a VR-szemüveget a Bethesdában.
2025. November 11.

Különleges módon alkalmazzák a Bethesda Gyermekkórházban a virtuális valóság technológiát: a gyerekek dönthetnek úgy, hogy a vérvételnél és több más vizsgálatnál vagy beavatkozásnál VR-szemüveget viselnek, ami segítheti a fájdalom és a stressz csökkentését. A Bethesda Gyermekkórház és a One Alapítvány komplex programjában eddig már több mint 1100 gyermek próbálhatta ki ilyen módon a VR-t orvosi beavatkozások során.

A korai életszakaszban átélt fájdalomélmények hosszan tartó következményekkel járhatnak. A felnőttek körülbelül 20 százalékát érintő tűfóbia például a gyerekkorban átélt tűszúrás-okozta félelemből, fájdalomból és stresszhelyzetből alakulhat ki, ami miatt idősebb korban sokan ritkábban vagy egyáltalán nem mennek el bizonyos orvosi vizsgálatokra.

A VR-technológia rendkívül hatékonyan képes csökkenteni az orvosi vizsgálatok okozta stresszt és fájdalomérzetet – ezt nemzetközi kutatások is alátámasztják. Egy 2017-es tanulmány szerint például az égési sérülést szenvedett gyerekeknél kötéscserekor 27-44 százalékos fájdalomcsökkenést figyeltek meg, amikor VR-szemüveget használtak.

Szeptember végén a kórházban véradást szerveztek, ahol rendhagyó módon a VR-alapú fájdalomcsillapítást most felnőttek próbálhatták ki. A cél az volt, hogy a szülők maguk is megismerjék a technikát és megtapasztalhassák a hatását.

Vérvétel VR-szemüvegben – Kipróbáltuk a Bethesda Gyermekkórház fájdalomcsillapító módszerét

(Fotó: One Alapítvány)

Figyelemeltereléssel hatékonyan enyhíthető a fájdalom

„Főként a vérvételi ambulancián használjuk a VR-szemüveget, de kisebb, invazív beavatkozásoknál is. Több, mint két és fél éve indítottunk el kórházunkban egy komplex, akut fájdalomcsillapítási programot” – mondta Károlyi Lilla klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta. „Sok esetben önmagában is hatékony, de gyakran kombináljuk más nem gyógyszeres vagy akár gyógyszeres fájdalomcsillapító módszerekkel is. A VR-technológia nagyon jó figyelemelterelési eszköz. Egy akut esemény, például sérülés, trauma, nem feltétlenül vált ki fájdalmat. Ahhoz az kell, hogy egy sebből érkező fájdalom-információ eljusson a megfelelő agyi területekre, amelyek a fájdalom tudatos feldolgozásáért felelősek. Ha azonban valami más fontosabb számunkra és teljesen arra figyelünk (például a cipő feltörte a lábunkat, de nagyon sietünk gyermekünkért az óvodába), az agyunknak több lehetősége is van arra, hogy megakadályozza a fájdalom kialakulását. Ennek egyik alapvető módja, hogy távol tartja magától a lábunk felől elindított fájdalom-információt úgy, hogy a gerincvelőben bezár egy „kaput”, így szó szerint nem vesz tudomást a fájdalomról. Gyakran előfordul, hogy egy sérülés nyomait csak jóval később, például az esti tisztálkodáskor vesszük észre, akár seb, akár kék-zöld foltok formájában. Az idegrendszer képes arra, hogy szelektáljon, és arra összpontosítson, ami adott helyzetben fontosabb számunkra, ami akkor motivál bennünket.”

A kontroll a gyermeknél marad

A Bethesda Gyermekkórháznak van egy úgynevezett „varázsdoboza”, amiben játékok, mesekönyvek, más, figyelemelterelést segítő és fájdalomcsillapító eszközök vannak, amelyekből a gyerekek választhatnak a vérvétel vagy más beavatkozások előtt. Ennek része a VR-szemüveg is. Ezen többféle szoftver futhat, amelyekből választhatnak a gyerekek, hogy milyen megnyugtató animációt vagy éppen játékot szeretnének nézni várakozás és vérvétel közben.

Károlyi Lilla szerint a gyerekek többsége nagyon nyitott a szemüveg használatára, hiszen számukra a virtuális világ nagyon ismerős. „Sok gyerek választja, van olyan is, aki kipróbálja, de utána úgy dönt, valami más módon fogja a saját fájdalmát kezelni, de alapvetően pozitív a visszajelzés. Van, aki a végén megkérdezi: »már le kell venni a szemüveget?«.”

Mindent egyeztetnek a gyermekkel, és természetesen arról is tájékoztatják, mikor mi történik. A kontroll tehát az ő kezében marad. „Tudja, hogy mi fog történni, de dönthet úgy is, hogy nem szeretné aktívan követni a beavatkozás lépéseit. Fontos, hogy bár a vizualitást elveszíti az adott szituációban –, a kontrollélmény megmaradjon” – magyarázza Károlyi Lilla.

A szemüvegen futó programokat a Stanford Egyetem kifejezetten gyermekgyógyászati célokra, fájdalomkezelésre dolgozta ki. Teljesen erőszakmentesek, nem szorongáskeltők. Biztonságot, nyugalmat sugároznak mind a zenék, mind a képek. Van például egy víz alatti világ, ahol különböző aranyos figurákkal, állatokkal találkozhat a gyerek, vagy ott a papírrepülős játék, ahol egy kis repülővel halad végig különböző tájakon.

Ezt a módszert nem csupán a vérvételeknél használják, de belgyógyászati, sebészeti osztályon, gyógytornán és ultrahangos vizsgálatoknál is. Épp bevezetés alatt áll a rehabilitáció és neurológiai osztályokon. „Jövőbeli terveink a sürgősségi osztályon és SNI fogászaton történő alkalmazás is. A gyógytorna során történő használatot külön érdemes megemlíteni, mivel ez kissé eltér a többi területen jellemző alkalmazástól. Itt a VR szemüveg segítségével nagyobb mozgástartományt lehet rövidebb idő alatt elérni. Ezekben az interaktív programokban például mozdulatokat kell utánozni, vagy dolgokat elkapni” – mondta. „Így a kis páciensek szinte észrevétlenül tudnak továbbmenni egy-egy olyan ponton, amit szemüveg nélkül nem tudtak elérni, mert a félelem vagy a szorongás gátolta egy-egy mozdulat kivitelezését.”

„A máltai kollégáink egy olyan projektet mutattak be, ahol kísérleti jelleggel, az egészségügyben használtak VR-szemüveget” – beszélt az indulásról Flakstad Emőke, a One Alapítvány ügyvezetője. „Ez adta az ötletet, hogy elgondolkozzunk, vajon milyen területeken tudnánk használni a VR-szemüvegeket egy itthoni kórházban. A Bethesda Gyermekkórházat választottuk partnerünknek a programban. Rengeteg gyermek ellátása történik itt, például vérvétel, végtagtörés vagy égési sérülés miatt. A Bethesda Fájdalomkezelő Centrumában – a közös programunk szakmai központjában – a fejlesztés és az addigi tapasztalatok alapján jutottunk első körben a vérvételnél való alkalmazáshoz, ahol feltehetik a gyerekekre a szemüveget, akár várakozás vagy beavatkozás közben” – mondta.

Flakstad Emőke azt mondja, szívesen elvinnék a programot más intézményekbe is. A bővítés lehetőségén aktívan dolgoznak közösen a kórház szakmai csapatával. A kiterjesztéshez készült egy módszertani útmutató és egy digitális oktatóanyag is, általában a fájdalomcsillapítási lehetőségekről. Ezek közül csupán egy maga a szemüveg, ám a jelek szerint ez a „kedvenc”.

A Bethesda Gyermekkórházban a VR és digitális eszközök alkalmazása mellett ugyanakkor nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a képernyőhasználat optimális mértékben legyen jelen a gyermekek életében.

Összességében már több mint ezeregyszáz gyerek és család tapasztalta meg a VR program hatását. Egyikük így jelzett vissza arról, hogy az ötlet működik: »ma van a születésnapom, elmehetek a Bethesdába egy szemüveges tűszúrásra?«.”