Család

Milyen a jó zsebpénz rendszer? – Itt az útmutató minden korosztályhoz

Ha a gyerek életkorához igazodva állapodtok meg az összegben és alakítjátok ki a feltételeket, akkor abból egy egész életen át profitálhat.
Fotó: GettyImages

Fotó: GettyImages

Amikor a gyerekek pénzügyi neveléséről van szó, kevés olyan egyszerű és hatékony eszköz létezik, mint a zsebpénz. A zsebpénz több, mint egy heti kifizetés, amit a gyerekek kedvük szerint elkölthetnek – ha megfelelően kezeljük, akkor felelősségre, önállóságra és költségvetés-tervezésre taníthatjuk őket.

A legtöbb gyerek számára ez az első alkalom, hogy saját pénzt kapnak. Kezelhetjük ezt egyfajta nem hivatalos megtakarítási számlaként is, a legjobb pedig, ha emellett a zsebpénz kifizetését bizonyos házimunkák vagy feladatok elvégzéséhez kötjük. A gyerekek így megtanulhatják, hogy mit jelent megdolgozni a pénzért, ami jó kiindulóalap lehet számukra a való életben is.

Miért érdemes zsebpénzt adni a gyerekeknek?

Az egyik legnyomósabb érv a zsebpénz mellett, hogy a gyerekek valós élethelyzeteken keresztül tanulhatják meg az alapvető pénzkezelést, fontos készségeket elsajátítva ezáltal.

Ha a zsebpénzt a házimunkához kötjük, akkor megtanulhatják, milyen kapcsolat van a munka és a pénz között. Segít megérteni nekik azt, hogy a pénz nem végtelen. Enélkül annyit látnak, hogy a szülő egyszerűen csak lehúz egy műanyag kártyát, és máris megkap valamit – nem látják mögötte a munkát és az áldozatot

– mondja a Parents.com-nak Keith J. Peterson, pénzügyi tanácsadó.

A szakember azt javasolja, hogy ha adunk zsebpénzt a gyerekünknek, azt készpénzben adjuk, főleg amíg kicsik, így sokkal jobban érzékelik, hogy ha fizetniük kell valamiért.

Érvek a zsebpénz mellett:

  • Megtanulják kezelni a pénzt: A rendszeres zsebpénz segít a gyerekeknek megtanulni hogyan osszák be a pénzt, takarítsanak meg és költsenek megfontoltan egészen fiatal koruktól kezdve – különösen, ha arra ösztönözzük őket, hogy gyűjtsenek egy nagyobb célra (pl. koncertjegy).
  • Felelősséget vállalnak: Amikor a gyerekek saját maguk osztják be a pénzüket, nagyon hamar rájönnek, hogy a döntéseiknek következménye van. Ha elköltik, nincs több, míg nem jön a következő fizetésnap.
  • Önállóságra nevel: Ha a saját pénzük van, az lehetőséget ad nekik az önálló vásárlásra, ami építi az önbizalmukat. Megvehetik a kedvenc nasijukat vagy egy új cipőt. Ezáltal érzik a kontrollt a saját életük felett, ami jó felkészülés arra az időszakra, amikor elköltöznek otthonról.
  • Megtanulják, hogy a nagy dolgokhoz idő kell: Spórolni vagy megdolgozni valamiért, amit nagyon akarnak, az türelemre és előre tervezésre tanítja a gyerekeket.
  • Döntéshozatali képességek fejlődése: A saját pénz felhasználása során a gyerekek megtanulnak felelősen dönteni. A szülők adhatnak kereteket – például, hogy mire költhetnek és mire nem –, de az is fontos, hogy néha engedjük őket hibázni. Ha túl gyorsan elköltik a pénzüket vagy valami olyanra költenek, amire valójában nincs szükségük az a való életre készíti fel őket.

Így adj keretet a zsebpénz rendszernek

Az összeget teljes mértékben a családod anyagi helyzete és az elveid alapján határozd meg, ahogyan arról is belátásod szerint dönts, hogy ha több gyereked van, akkor egyenlően osztod ki a pénzt vagy az életkoruk és az elvégzett feladatok alapján honoráld őket. A kereteket és a célokat azonban már érdemes a korukhoz igazítani.

4–6 éves korig

  • Struktúra: kis, rendszeres összeg fix napokon (pl. minden vasárnap)
  • Tipp: Használj címkézett befőttesüvegeket vagy borítékokat „Költés” és „Megtakarítás” feliratokkal, hogy megtanulják az alapvető kategóriákat.

7–9 éves korig

  • Struktúra: Kösd kisebb feladatokhoz (pl. ágyazás, állatetetés) a fizetést, vagy tűzz ki egy időpontot, amikorra el kell végeznie a munkáját, amiben megállapodtatok.
  • Tipp: Bátorítsd, hogy spóroljon kisebb célokra (pl. játék), és hagyd, hogy néha egyedül intézze magának a vásárlást (pl. egy rendezvényen vegye meg a saját nasiját).

10–12 éves korig

  • Struktúra: Állapodjatok meg, hogy bizonyos költségeket (pl. rágcsa, baráti ajándék, iskolai eszközök) maguk fedezzenek.
  • Tipp: Használjatok egyszerű zsebpénzkövető alkalmazást, amit közösen néztek át.

13–15 éves korig

  • Struktúra: Ebben az életkorban akár már a havi keretre is átállhattok a heti rendszerességű zsebpénzről, amit sokkal jobban be kell osztaniuk.
  • Tipp: Vonjátok be őket személyes költségvetés készítésébe (pl. ruházat, szórakozás), és ösztönözd őket nagyobb célokra való takarékoskodásra.

16–18 éves korig

  • Struktúra: Ebben az életkorban a zsebpénzt már részmunkaidős/alkalmi/nyári munkák jövedelmével is ki tudja egészíteni, így szülői felügyelettel, de nagyobb keretet tud kezelni és olyan nagy célokra is tud gyűjteni, mint a továbbtanulás vagy egy autó.
  • Tipp: Nyissatok bankszámlát, beszéljetek a hitelről, kamatokról, adókról, és fontoljátok meg a bankkártya igénylését.

Mi lehet a hátránya a zsebpénznek?

Habár a zsebpénz biztosítja a pénzügyi nevelés alapját, van néhány lehetséges buktató is, amit érdemes mérlegelni.

Szerintem a legnagyobb hátrány, ha a gyerek hozzászokik, hogy az elvégzett munka mennyiségétől függetlenül pénzt kap vagy ha úgy gondolja, hogy minden házimunkáért jár neki a pénz” – mondja a pénzügyi tanácsadó.

Feszültséghez vezethet az is, hogy ha a szülő nem tudja elengedni azt az elvárást, hogy a gyerek pontosan úgy viszonyuljon a pénzhez, ahogy ő maga. Főleg, ha a szülő takarékoskodó, de a gyerek kevésbé.

Konfliktust okozhat, ha több hasonló korú gyerek van, akik nem egyforma összeget kapnak, különösen ha egyikük spórol, a másikuk pedig gyorsan elkölti a pénzét.

A szakértő szerint azonban összességében a fentiek jól reprezentálják a való életet is, hiszen mindenki másként bánik a pénzzel. Ezért jobb, ha ezt fiatalon, biztonságos környezetben tapasztalják meg.