Gulyás Gergely elmondta, jelenleg az a cél, hogy az iskolák szeptember 1-jén hagyományos, megszokott formában nyithassanak ki – írja az Eduline.hu.
“A cél, hogy szeptember 1-el megfékezzük a járvány második hullámát, és el tudjuk kezdeni a tanévet” – tette hozzá a miniszter. Hogy ez pontosan mit fog jelenteni, még nem tudni, de a jelenlegi járványügyi szabályokon nem terveznek változtatni.
A kormányinfón szó esett a nagyobb rendezvényekről is: a zenés-táncos rendezvényekre vonatkozó szabályokat augusztus 15. után is fenntartják. Ez érintheti a gólyatáborok sorsát is, melyek a legtöbbször 500 főnél nagyobb rendezvények.
A Parents.com nagyobb tudományos szervezetek véleményét, javaslatait gyűjtötte össze az iskolák újranyitásával kapcsolatban. Többek között idézik az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (American Academy of Pediatrics (AAP)) nyilatkozatát, melyben azt írják, hogy az iskolába való visszatérés fontos a gyermekek egészséges fejlődése és jóléte szempontjából, de törekedni kell arra, hogy az újranyitás olyan módon valósuljon meg, amely mind a diákok, mind a tanárok, mind az iskolákban dolgozók számára biztonságos. Véleményük szerint a tudománynak segítenie kell a döntéshozatalt az iskolák újranyitásával kapcsolatban, és az olyan körzetekben lévő iskolákat, ahol magasabb a közösségben COVID-19 terjedésének veszélye, nem kellene arra kényszeríteni, hogy feltétlenül újranyissanak.
Az amerikai Nemzeti Tudományos, Mérnöki és Orvosi Akadémia (National Academies of Science, Engineering and Medicine) új jelentését is idézi a cikk, mely szerint az iskolai körzeteknek prioritásként kellene kezelniük az iskolák teljes munkaidőben történő újranyitását, főként az alsó évfolyamok és a speciális igényű tanulók esetén. A távoktatás edukációs kockázatát szembe állítva az újranyitás egészségügyi kockázatával a bizottság mégis a személyes oktatást javasolja, betartva a megelőző biztonsági intézkedéseket (kézmosás, társadalmi távolságtartás, közösségi összejövetelek kerülése).
Dr. Mike Ryan, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) egészségügyi vészhelyzeti programjának vezetője szerint, noha az eddigi kutatások alapján a gyerekekre nézve a COVID-19 nem jár súlyos szövődményekkel, ugyanakkor kiemelte, hogy még lehetnek eddig nem ismert, hosszú távú hatásai a vírusnak a gyermekek egészségére. Emiatt a WHO azt javasolja, hogy az iskolák újranyitásával kapcsolatos döntéseknél mérlegelni kellene a kockázatokat, hogy a legnagyobb mértékben biztosítsák a tanulók, a tanárok és az iskolai dolgozók és a szélesebb közösség edukációs szükségleteit, jóllétét és egészségét, ugyanakkor meggátolják a járvány ismételt kitörését a közösségekben.
Hozzátették, hogy a krónikus betegségekkel – pl. asztma, elhízás, cukorbetegség – küzdő gyermekek, tanárok, iskolai dolgozók esetén az iskolába való visszatérése kapcsán figyelembe kellene venni az egyéni egészségi állapotot, a vírusfertőzöttek számát a környezetükben, illetve a megelőző intézkedéseket, melyeket az iskola és a közösség a vírus terjedésének megelőzése érdekében tesz.
Forrás: Eduline.hu