Gyerek

A hangszertanulás javítja az agy audio-motoros kapcsolatait

A Jaume Egyetem és a kanadai McGill Egyetem kutatói a Cerebral Cortex című lapban közzétett kutatásukban arról számoltak be, hogy aki játszik valamilyen hangszeren, annak javul a hallórendszere és a motoros készsége közötti kapcsolata.
2017. Augusztus 03.

A szakemberek annak kívántak utána járni, hogy az agyi funkciók és szerkezetek miként módosíthatóak a tanulás révén. Noha a legtöbb emberben megvan az a képesség, hogy egyszerre hallgasson zenét és táncoljon vagy énekeljen, a profi hangszeres zenélés egy olyan komplex feladat, amely mindkét kéz összhangját, illetve a hallórendszer és a motoros rendszer összjátékát is igényli, mindennek pedig jelentős hatása van az agyra.

A kutatás során 34 személyt kísértek figyelemmel, akik közül 17-en hivatásos zenészek voltak, 17-en pedig csupán az iskolai kötelező zenei képzésben részesültek, és mindannyiukat MRI segítségével vizsgálták. Az eredmények azt mutatták, hogy a zenei képzés hatására megnőtt a jobb agyféltekében az audio-motoros interakció, vagyis, ha valaki éveken át tanul egy hangszeren játszani, hatékonyabb kapcsolatok alakulnak ki a hallórendszer és a motoros rendszer között. Az is kiderült továbbá, hogy azok, akik kétkezes hangszeren játszottak, jobban tudták a kezeiket egymástól függetlenítve használni, míg azok, akik egykezes hangszert tanultak, e téren nem voltak jobbak azoknál, akik nem tanultak hangszeren játszani.

A vizsgálat fontos hozománya az a tény is, hogy az agy egy plasztikus szerv, amely képes adaptálódni a körülményekhez, és az egyes területei közötti kapcsolat rugalmasan alakítható.

Forrás: Medipress